Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Miljoonarahoitus suomalais-japanilaiselle lääketieteellisen teknologian tutkimukselle

Suomen Akatemia

Julkaistu: 02.04.2013 klo 16:05
Julkaisija: Suomen Akatemia

Suomen Akatemia on myöntänyt yhdessä Japan Science and Technology Agencyn (JST) kanssa rahoitusta kolmelle suomalais-japanilaiselle tutkimushankkeelle lääketieteen tieto- ja viestintäteknologian sovellusten alalta.  Akatemian osuus rahoituksesta on noin 1,1 miljoonaa euroa.

Rahoitus on osa laajempaa tieto- ja viestintäteknologian rahoitusohjelmaa terveys- ja lääketieteissä vuosina 2012 - 2014.  Ohjelmassa ovat mukana Suomen Akatemia, Tekes ja JST.

Rahoitetut hankkeet

Professorit Juhani Knuuti ja Hidehiro Iida kehittävät uusia diagnostisia menetelmiä ja työkaluja verenkierron mittaamiseen ja hoidon seurantaan. Hankkeessa sovelletaan positroniemissiotomografiaa (PET) verenkierron tarkkaan mittaamiseen ja sen muutoksiin esimerkiksi sydän- ja aivoverenkiertosairauksissa sekä syövässä.

Professorit Jari Iinatti ja Ruyji Kohno tutkivat langattoman kehoverkon (WBAN) hyödyntämistä terveydenhuollossa.  Langatonta kehoverkkoa käytetään ihmisen elintoimintojen mittaamisessa. Langaton kehoverkko luo myös uusia mahdollisuuksia implantoitujen antureiden ja laitteiden käyttöön sekä tiedonsiirtoon ihmiskehon välittömässä läheisyydessä.

Professorit Petri Pulli ja Kato Hirokazu kehittävät älypuhelimiin navigointijärjestelmää muistisairaille ikäihmisille itsenäisen liikkumisen apuvälineeksi sekä järjestelmää tukevia internet-sovelluksia omaishoitajien avuksi. Järjestelmä helpottaa ikäihmisten terveydentilan seurantaa ja edistää heidän sosiaalista kanssakäymistään langattoman teknologian avulla. Suomalais-japanilainen yhteistyö mahdollistaa järjestelmän kehittämisen ja testaamisen kahdessa eri maassa loppukäyttäjien kanssa.

• johtava tiedeasiantuntija Aki Salo, terveyden tutkimuksen yksikkö, p: 029 533 5104
  • tiedeasiantuntija Samuli Hemming, luonnontieteen ja tekniikan tutkimuksen yksikkö,  p: 029 533 5024

Suomen Akatemian viestintä
verkkotiedottaja Vesa Varpula