Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Mediakasvatuksen tutkimus vaatii monitieteistä otetta

Nuorisotutkimusseura ry

Mediakasvatuksen tutkimus vaatii monitieteistä otetta

Julkaistu: 24.03.2015 klo 11:49
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

Mediakasvatustyötä tehdään ammatillisesti kautta Suomen. Mediakasvatusta tutkitaan joko itsenäisenä tutkimuskohteena tai vähintään teemallisesti pro gradu -tasolla kaikissa Suomen yliopistoissa. Lisäksi mediakasvatuksen toimijakenttä tuottaa aktiivisesti kyselyjä, kartoituksia ja tutkimuksia mediakasvatuksen teemoista.

Opetus- ja kulttuuriministeriön kulttuuri- ja taidepolitiikan osaston rahoittamassa Mediakasvatuksen tutkimuksellinen kehittäminen -hankkeessa kartoitettiin lasten mediakasvatuksen tutkimusta sekä rakennettiin yhteistyössä mediakasvatuksen ja sen tutkimuksen ammattilaisten kanssa lasten ja nuorten mediakasvatuksen tutkimuksen tulevaisuuden suuntaviivoja. Hankkeessa kerättiin systemaattisesti lasten mediakasvatukseen liittyvää Suomessa tehtyä tutkimusta sekä avattiin tiedon sovellettavuuteen ja yleistajuistamiseen liittyviä mahdollisuuksia.

Yhteistyötahoina hankkeessa olivat Kansallisen audiovisuaalisen instituutin mediakasvatus- ja kuvaohjelmayksikkö (MEKU), Mediakasvatusseura ry, Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry, Pelastakaa Lapset ry, Kehittämiskeskus Opinkirjo, Verke – Verkkonuorisotyön valtakunnallinen kehittämiskeskus, Lapsiasiainvaltuutetun toimisto, Helsingin yliopiston viestinnän oppiaine, Jyväskylän yliopiston nykykulttuurin tutkimuskeskus, Turun yliopiston lapsi- ja nuorisotutkimuskeskus, Lapin yliopiston mediapedagogiikkakeskus, Tampereen yliopiston viestinnän, median ja teatterin yksikkö sekä Tampereen yliopiston kasvatustieteiden yksikkö.

Nuorisotutkimusverkoston tutkija Fanny Vilmilä
fanny.vilmila@nuorisotutkimus.fi

Nuorisotutkimusverkoston verkkokanava Kommentissa on julkaistu mediakasvatusten käsittelevien kirjoitusten sarja, ks. www.kommentti.fi.

Mediakasvatuksen tutkimus vaatii monitieteistä otetta -tiedote taustainformaatiolla (pdf)

Julkaisun tiedot

Fanny Vilmilä: Media+lapsi+kasvatus – Mediakasvatuksen tutkimuksellinen kehittäminen. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura 2015, julkaisuja 157, verkkojulkaisuja 80. ISBN 978-952-5994-71-1 (nid.), ISBN 978-952-5994-72-8 (PDF), 55 s., nidottu.

Julkaisua voi tilata Nuorisotutkimusverkoston verkkokaupasta 10 euron hintaan. Lisäksi julkaisu on internetissä maksuttomana verkkojulkaisuna osoitteessa www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisut/verkkojulkaisut.

Nuorisotutkimusseura ry on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.