Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Kunnissa ja kaupungeissa strategiaosaaminen hukassa: tutkimustuloksia Vaasan Yliopistosta

Kissconsulting Oy

Julkaistu: 08.08.2016 klo 06:00
Julkaisija: Kissconsulting Oy

Vaasan yliopistoon tehdyn tutkimuksen mukaan kuntien ja kaupunkien strategiaosaaminen on haasteellista. Valmennusyritys Kissconsulting oy:n toimitusjohtajan Maarika Mauryn tekemän tutkimuksen mukaan työntekijöiden tuntemus strategioista julkisissa organisaatioissa on hukassa 98%:lla työntekijöistä. Myös päättäjä- ja johtotasolla oli haasteita. Tutkimukseen osallistuneista 281 kunta johto- ja päättäjätasoisista henkilöistä vain 4% tuntee kunnan strategian painopisteet. Tutkimuksessa on yli 4000 vastausta kunnista ja kaupungeista. Tutkimus on osa Vaasan yliopistoon tehtävää väitöskirjaa.

Vaikka tulokset olivat huonommat kuin muissa organisaatioissa, ei tämä tarkoita ettei kunnissa, kaupungeissa ja muissa julkisissa organisaatiossa ei voitasi saada strategioita tunnetuksi henkilökunnalle. Tutkimuksen tekijä KTM Maarika Maury kuvailee kuntien haastetta ei vain strategiaosaamisen näkökulmasta, vaan erityisesti strategiamallikysymyksenä. Kuntien strategiat ja niissä käytetty mallit ovat hyvin samankaltaisia ja niille on tyypillistä, että konsensuksen vuoksi halutaan kirjata kaikki toiminnan kannalta tärkeät asiat. Näin kuitenkaan tärkeimmät asiat ei erotu, joka vaikuttaa muutoksentekokykyyn”, kuvailee  Maury kuntien haasteita.

Myös kuntapuolella selkeä strategia on äärimmäisen tärkeä, muistuttaa Maury. ”Jos strategia jää tuntemattomaksi, ei toimenpiteitä sen edistämiseksi tapahdu. Myös kunnissa pitäisi kokeilla uudenlaisia strategia malleja. Tarvitaan enemmän tekoja kuin suunnitelmia, enemmän innovatiivisuutta ja yksinkertaisempia strategiamalleja muistuttaa Maarika Maury. Nyt uusi kuntalaki tuottaa tälle näkökulmalle haasteita eikä edistä muutoksia," Maury jatkaa.

Haastattelut sekä lisätietoa tutkimuksesta ja sen tuloksista:

Maarika Maury puh. 050 590 0412, maarika@kissconsulting.fi

Tutkimuksen tekijä KTM Maarika Maury työskentelee Kissconsulting Oy:n toimitusjohtajana sekä tekee tutkimustaan strategian tunnettuudesta Vaasan Yliopistoon. Maarikalla on yli 25 vuoden kokemus suomalaisyhtiöiden kanssa tehdystä arvo- ja strategiatyöstä ja hän on uransa aikana valmentanut menestyksekkäästi sadoissa suomalaisyrityksissä. Erityspainopisteenä on auttaa erilaisia organisaatiota, niin yrityksiä kuin julkisiakin organisaatiota kirkastamaan strategiat sellaisiksi, että ne on helppo viedä käytäntöön.

Kissconsulting Oy on 1990 perustettu liikkeenjohdon konsultointi- ja valmennusyritys. Kissconsulting toteuttaa asiakkaiden tarpeisiin räätälöityä konsultointia ja yritysvalmennuksia tähdäten asiakkaan menestykseen. Kissconsulting on mukana asiakkaan arjessa ja toimii valmennuskumppanina asiakkaan kanssa läpi koko prosessin ajan varmistaen, että valmennuksen anti muuttuu toiminnaksi. Uskomme yksinkertaisuuteen, arkeen ja tekojen merkitykseen. www.kissconsulting.fi