Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Kansalaisopistot tulevaisuudennäkymiensä äärellä 28.–29.1.

Kansalaisopistojen liitto KoL

Kansalaisopistot tulevaisuudennäkymiensä äärellä 28.–29.1.

Julkaistu: 21.01.2016 klo 13:44
Julkaisija: Kansalaisopistojen liitto KoL

Kansalais- ja työväenopistojen vuotuinen suurtapahtuma Tammiseminaari kokoaa noin 140 vapaan sivistystyön ja aikuiskoulutuksen ammattilaista Raumalle torstaista perjantaihin 28.–29.1. 2016. Yli satavuotias kansalaisopistokenttä on viime vuosina ollut myllerryksessä; tänä vuonna seminaarin teema on Rohkeasti kohti tulevaa.

Tammiseminaarin jälkimmäisenä päivänä julkaistaan Itä-Suomen yliopiston aikuiskasvatustieteen professori Jyri Mannisen esitutkimus Suomi nousuun sivistystyöllä? Kansalaisopisto-opiskelun tuottamien hyötyjen taloudellinen merkitys. Aikuiskoulutuksen tuottamat merkittävät hyvinvointi- ja terveysvaikutukset jäävät usein huomioimatta, ellei niille pystytä osoittamaan taloudellista arvoa. Esitutkimuksen tavoitteena on pohtia ja kuvata, miten kansalaisopisto-opiskelun tuottamien hyötyjen rahallinen arvo yksilölle ja yhteiskunnalle voitaisiin arvioida.

Torstaina Tammiseminaarissa puhutaan uudesta kuntaidentiteetistä ja opiston roolista lähipalveluiden turvaajana yliopistonlehtori Jenni Airaksisen (Tampereen yliopisto) johdolla, dosentti Pirjo Vuokko (Turun kauppakorkeakoulu) herättelee seminaariväen ajatuksia markkinoinnin tarpeesta sekä kirjailija, sosionomi ja tulevaisuudentutkija Troed Troedson (Paradigmmäklarna) luennoi innovaatioiden ja tradition taistosta kehityksen taustalla. Perjantaina paneudutaan ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin ilmiöihin kuten maahanmuuttajiin ja turvapaikanhakijoihin sekä matalan kynnyksen kansalaisopistotoimintaan. Opetus- ja kulttuuriministeriön ajankohtaiskatsauksen perjantaille välittää kansliapäällikkö Anita Lehikoinen ja lisäksi kuullaan tulevaisuustutkija Ilkka Halavan esitys Yhteisöt, työ ja elinvoima: kansalaisopisto paljon vartijana.

Rauman kansalaisopiston 100-vuotisjuhlan kunniaksi Tammiseminaari 2016 järjestetään suomalaisen käsityöperinteen kehdossa, Raumalla, jossa myös opettajankoulutuslaitos viettää 120-vuotisjuhlavuottaan. Kansalaisopistojen liitto KoL:n järjestämän Tammiseminaariin järjestelyihin osallistuu myös Rauman kansalaisopisto.

Lisätiedot ja seminaarin ohjelma:

Toiminnanjohtaja Jaana Nuottanen
p. 040 741 0641, jaana.nuottanen@kansalaisopistojenliitto.fi
Tiedottaja Lauramaija Hurme (haastattelupyynnöt)
p. 040 573 1620, lauramaija.hurme@kansalaisopistojenliitto.fi

Kansalaisopistojen liitto KoL - Medborgarinstitutens förbund Mif ry
www.kansalaisopistojenliitto.fi/tammiseminaari

Kansalaisopistojen liitto KoL on järjestö, joka toimii kansalaisopistojen, niiden opistolaisyhdistysten ja vapaan sivistystyön edunvalvojana. Liitto auttaa opistoja turvaamaan tasa-arvoista ja elämänlaajuista oppimista lähipalveluna.