Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Hammaslääkärijärjestöjen apurahajaossa panostettiin nuoriin tutkijoihin

Hammaslääkäriseura Apollonia

Hammaslääkärijärjestöjen apurahajaossa panostettiin nuoriin tutkijoihin

Julkaistu: 21.03.2016 klo 09:00
Julkaisija: Hammaslääkäriseura Apollonia

Nuoret hammaslääketieteen tutkijat saivat tänä vuonna 2/3 hammaslääkärijärjestöjen apurahapotista. Kaikkiaan Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia, Suomen Hammaslääketieteen Säätiö, Hammaslääkärijärjestöjen yhteisrahasto ja yhteistyökumppanit jakoivat lähes 200 000 euroa hammaslääketieteelliseen tutkimukseen.

Hammaslääkärijärjestöt ovat lähteneet vahvasti tukemaan nuorta, nousevaa tutkijapolvea. Tämän vuoden apurahoista suurin osa myönnettiin pian valmistuville opiskelijoille ja väitöskirjojen tekijöille. Näin pyritään varmistamaan, että Suomessa tehdään tasokasta hammaslääketieteellistä tutkimusta ja alalta löytyy asiantuntevia kouluttajia tulevaisuudessakin. Nuorten tutkijoiden tukeminen on erityisen tärkeää nyt, kun yliopistojen tutkimusrahoitus on supistumassa.

Suurimmat yksittäiset apurahat olivat kaksi Nuoren tutkijan apurahaa (21 500 €). Näiden apurahojen tarkoituksena on mahdollistaa päätoiminen tutkimustyö. Toisen Nuoren tutkijan apurahan sai HLL Viivi Alaraudanjoki eroosiotutkimukseen (Erosiivinen hampaiden kuluminen ja siihen liittyvät tekijät Pohjois-Suomen 1966 syntymäkohortissa) ja toisen HLL Antti Tiisanoja ikäihmisten suunterveyttä käsittelevään tutkimukseen (Sedative load ja yli 75-vuotiaiden suunterveys).

• HLL Viivi Alaraudanjoki (Oulun yliopisto) tutkii väitöstutkimuksessaan erosiivista hampaiden kulumista ja siihen liittyviä tekijöitä. Tutkimusotokseen kuuluu 1962 Pohjois-Suomessa vuonna 1966 syntynyttä henkilöä. Tutkimuksessa on havaittu, että noin puolella tutkituista on erosiivista kulumista. Potilailla joilla on eroosiota, on usein myös paikkaushoidon tarvetta ja he ovat useammin miehiä. Päivittäiset närästysoireet, runsas alkoholin käyttö ja matala syljen eritys lisäsivät merkittävästi eroosioriskiä. Lue lisää tutkimuksesta pdf-liitteestä.

• HLL Antti Tiisanoja tekee väitöskirjatutkimustaan Oulun yliopiston tutkijakoulussa. Tutkimuksessaan hän selvittää lääkkeiden käytöstä aiheutuvan väsyttävän kuorman eli sedative loadin yhteyttä suunterveyteen 75 vuotta täyttäneillä ja sitä vanhemmilla henkilöillä. Tutkimusprojektin tähänastiset tulokset osoittavat, että väsymystä aiheuttavia lääkkeitä käyttäjillä on suurentunut riski alentuneeseen syljen eritykseen sekä hampaiden reikiintymiseen. Lue lisää tutkimuksesta pdf-liitteestä.

Osa hammaslääkärijärjestöjen apurahoista suunnataan oikeutetusti kokeneiden tutkijoiden merkittäviin tutkimushankkeisiin. Kokeneilla tutkijoilla on myös merkittävä rooli tutkimusryhmien vetäjinä nuorten tutkijoiden ohjaajina ja tukijoina.

Erityisistä nimikkoapurahoista Planmeca Groupin -nimikkoapuraha (6 000 €) myönnettiin Esmaeili Elmira Pakbaznejadelle kuvantamiseen liittyvään tutkimukseen. Colgate-nimikkoapurahan (6 000 €) sai Jaakko Anttila tutkimukseen, joka käsittelee koulujen roolia suunterveyttä edistävinä ympäristöinä. Suunterveyden edistäminen -nimikkoapuraha (4 000 €) annettiin Salla Alavaikon astmaa ja suunterveyttä käsittelevään tutkimukseen. Lisäksi Apollonian Parodontologian jaosto jakoi kolme erillistä nimikkoapurahaa.

Lista kaikista tutkimusapurahojen saajista liitteenä (pdf).

Lisätiedot:
Apurahat: Apollonian pääsihteeri, HLT, EHL Vesa Pohjola, vesa.pohjola@apollonia.fi, p. 040 146 3696
HLL Viivi Alaraudanjoki, viivi.alaraudanjoki@oulu.fi
HLL Antti Tiisanoja, antti.tiisanoja@student.oulu.fi

Oositelähde: Terveystoimittajat ry ja ePressi.com

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia on 1892 perustettu tieteellinen yhdistys. Apollonia järjestää riippumattomaan tietoon perustuvaa täydennyskoulutusta, tukee hammaslääketieteellistä tutkimusta ja välittää tutkimustietoa suunterveydestä. www.apollonia.fi