Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Ensimmäinen Opiskelijatutkimuksen vuosikirja julkaistaan 10.12. Opiskelijatutkimusverkoston seminaarissa Helsingissä

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Julkaistu: 10.12.2014 klo 13:20
Julkaisija: Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus

Tiedote 10.12.2014. Vapaa julkaistavaksi.

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen koordinoima Opiskelijatutkimusverkosto järjestää tänään 10.12. klo 14:00-18:30 avoimen seminaarin Taru Tutkimusten Herrasta - Miten arvokas tieto määritellään, ja kenellä on siihen oikeus? Helsingissä Metropolia ammattikorkeakoululla osoitteessa Albertinkatu 40-42.

Seminaarissa julkaistaan Opiskelijatutkimusverkoston toimittama ja Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen julkaisema laatuaan ensimmäinen Opiskelijatutkimuksen vuosikirja Oppia ikä kaikki - Kouluttautumisen edellytykset eri elämänvaiheissa. Lisäksi tilaisuudessa kuullaan paneelikeskustelu aiheesta "Kuka ratkaisee yhteiskuntamme kiperimmät ongelmat ja miten?" Akatemiaprofessori Uskali Mäen, Emerituskansleri Kari Raivion, Kansanedustaja Sanna Lauslahden ja Professori Heikki Patomäen tähdittäminä sekä kuullaan esitelmät aiheista "Mitä on avoin tutkimus ja mitä mahdollisuuksia sillä on?" Opetus- ja kulttuuriministeriön Sami Niinimäen puheenvuorona sekä "Mitä ovat avoimen tieteen käytännöt ja miten ne parantavat tutkimuksen vaikuttavuutta?" CSC:n Päivi Rausteen puheenvuorona. Lisäksi Teijo Makkonen Osuuskunta Vastapainosta pitää puheenvuoron tiedejulkaisujen mahdollisuuksista ja haasteista.

Tilaisuudessa julkaistava Opiskelijatutkimuksen vuosikirja sisältää kuusi vertaisarvioitua artikkelia yhteiskunnassamme ajankohtaisista opiskelun ja kouluttautumisen kysymyksistä sekä artikkelit Student Life -toimintamallista ja Opiskelijatutkimusverkostosta. Vuosikirjan ovat toimittaneet Simo Pihlajaniemi, Tiia Villa, Elina Lavikainen ja Laura Valkeasuo. Julkaisu sisältää seuraavat artikkelit:

• Sisäinen motivaatio ja kouluinnokkuus edistävät nuorten opintopolkuja (Kati Vasalampi & Katariina Salmela-Aro)
  • Työssäoppiminen – harjoittelujärjestelmien lippulaiva (Anne Virtanen)
  • Korkeakouluopintoihin kiinnittyminen yksilöllisen ja yhteisöllisen prosessin yhteisvaikutuksena (Vesa Korhonen)
  • Neljä diskurssia kouluttautumisen edellytyksistä avoimessa yliopistossa (Nina Haltia)
  • Aikuisena ammattikorkeakoulussa (Suvi Pulkkinen)
  • Motivaation synty ja merkitys väitöskirjaprosessissa (Jenna Vekkaila & Jenni Keskinen)
  • Nuorison parasta tässä harrastetaan. Student Life – tutkimuslähtöistä työtä opiskelijan hyvinvoinnin ja osaamisen hyväksi (Tapio Anttonen, Ilona Laakkonen, Hanna Laitinen & Leena Penttinen)
  • Opiskelijatutkimusverkoston toiminta tutkimustiedon hyödynnettävyyden ja vaikuttavuuden näkökulmasta (Laura Valkeasuo & Tiia Villa)

Julkaisua voi tilata Otuksen verkkokaupasta 25 eurolla osoitteesta:

Vuosikirja on nyt julkaistu myös pdf-versiona verkossa ja löytyy osoitteesta:

Lisätietoa vuosikirjasta antaa suunnittelija Simo Pihlajaniemi (simo.pihlajaniemi@otus.fi).

***

Opiskelijatutkimusverkosto on aloittanut toimintansa vuonna 2013. Sen tehtävänä on edistää monitieteellistä opiskelijatutkimusta, tarjota foorumi alan asiantuntijoiden keskustelulle, tutkimukselle, kehittämiselle ja yhteistyölle sekä toimia keskitettynä tiedonlähteenä päättäjille, medialle ja muille opiskelijoiden asioista kiinnostuneille tahoille. Verkostoa koordinoi Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus.

www.opiskelijatutkimusverkosto.com

www.facebook.com/opiskelijatutkimus

Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus on voittoa tuottamaton, itsenäinen säätiö, joka tutkii opiskelijoita, oppilaitoksia ja koulutuspolitiikkaa. Säätiö tekee itsenäistä selvitys-, tutkimus- ja kehitystyötä yhteistyökumppanien kanssa sekä pyrkii edistämään opiskelijatutkimuksen näkyvyyttä ja tunnettavuutta yhteiskunnan eri tasoilla.

www.otus.fi

www.facebook.com/otusowl