Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » EHP-Tekniikka siirtää vesistöjen kuormitustarkkailut kivikaudelta reaaliaikaan

EHP-Tekniikka

EHP-Tekniikka siirtää vesistöjen kuormitustarkkailut kivikaudelta reaaliaikaan

Kutsu.
Julkaistu: 12.05.2014 klo 07:00
Julkaisija: EHP-Tekniikka

Oululainen ympäristömittausteknologiayhtiö EHP-Tekniikka Oy tuo markkinoille mullistavan tavan tehdä vesistöjen kuormitustarkkailua reaaliaikaisesti. Kyseessä on EnMonCon-konsepti, jossa uuden teknologian ja huippuosaamisen avulla saavutetaan nykyistä paljon parempi tarkkuus vesistöjen kuormitusta arvioitaessa, kertaluokkaa suurempi jatkuvasti päivittyvän tiedon määrä, mahdollisuus onnettomuuksien välittömään havaitsemiseen ja nopeampaan reagointimahdollisuuteen. Tämä tapahtuu vähemmällä työmäärällä ja pienemmillä kustannuksilla kuin tähän asti käytössä olleella toimintamallilla, joten ratkaisu on ainutlaatuinen.

Konseptia on kehitetty useita vuosia yhteistyössä yritysten, valvovien viranomaisten ja toiminnanharjoittajien kanssa. Konseptin avulla parannetaan vesistöjen kuormituksen arviointia huomattavasti:

1. vesistöjen mittaustietoa syntyy huomattavasti entistä enemmän - nykyisin ei tiedetä riittävän tarkasti kuka vesistöjä kuormittaa ja kuinka paljon,
  2. saavutetaan säästöjä tehostamalla vesinäytteiden ottoa,
  3. kuormitustieto (vedenlaatutieto) on reaaliaikaista ja
  4. reaaliaikaisten kuormitustietojen avulla voidaan hälyytyksien avulla reagoida alkaviin ympäristöonnettomuuksiin (laboratorioanalyysien hitaus on tähän asti aiheuttanut viikkojen viiveen reagoinnissa).
  5. järjestelmällä tuodaan reaaliaikaan koko ympäristömonitorointi- ja raportointi.

Konseptin kaupallistaminen alkaa välittömästi tiedotustilaisuuden jälkeen Suomessa ja vuoden 2015 aikana Ruotsissa, Norjassa ja Venäjällä. EHP-Tekniikka Oy uskoo liikevaihtonsa kymmenkertaistuvan lähivuosien aikana tämän konseptin avulla.

Kutsumme teidät konseptin julkistamistilaisuuteen kuulemaan lisää ainutlaatuisesta ratkaisusta Pohjoinen teollisuus -tapahtumaan Ouluun Ouluhalliin (2. krs, ”teollisuuden miniluennot”) keskiviikkona 21.5.2014 kello 11.00.

Lisätietoa:

Hallituksen puheenjohtaja Jaakko Seppälä 040 080 4156

EnMonCon asiantuntija Lasse Kaiponen 040 534 6266

Toimitusjohtaja Risto Hiljanen 045 670 1302

EHP-Tekniikka Oy kuuluu Ecofoster Group konserniin tuottaen moderneja automaattisia prosessi- ja ympäristömonitorointiratkaisuja teollisuudelle, jätehuoltolaitoksille, julkiselle sektorille ja viranomaisille. Osa yhtiön tuotteista on tuotesuojattu ja ne sisältävät merkittäviä innovatiivisia ratkaisuja. Pääosa yhtiön asiakkaista on Suomessa ja kasvavina markkinoina ovat Venäjä, Ruotsi ja Norja.

EHP-Tekniikka Oy:

Automaatiotie 1,