Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Apollonia Symposium 2016: Ensiapu on ratkaisevaa lasten hammastapaturmissa

Hammaslääkäriseura Apollonia

Apollonia Symposium 2016: Ensiapu on ratkaisevaa lasten hammastapaturmissa

Julkaistu: 17.03.2016 klo 09:00
Julkaisija: Hammaslääkäriseura Apollonia

Noin 70 % hammastapaturmista tapahtuu lapsille. Maallikon välittömästi tapahtumapaikalla aloittama ensiapu parantaa hampaan ennustetta etenkin hampaan irrotessa kokonaan. Siksi vanhempien ja lasten parissa työskentelevien aikuisten olisi hyvä tuntea hammastraumojen oikea ensiapu.

Hammastapaturmia sattuu etenkin joukkueurheilua harrastaville pojille. Poikien riski hammastapaturmille on kaksinkertainen tyttöihin nähden. Tapaturmissa vaurioituu yleensä vain yksi hammas ja se on 2/3:ssa tapauksista yläetuhammas. Vauriot voivat olla kovakudosvaurioita eli hampaan eriasteisia murtumia tai hammasta ympäröivien tukikudosten vaurioita (esim. paikaltaan siirtymiset ja irtoaminen). Tavallisimpia vaurioita ovat pysyvien hampaiden kruunuosan ja kiilteen murtumat sekä maitohampaiden siirtyminen paikaltaan.

Kaikissa hammasvammoissa mahdollisimman aikainen hoito vähentää kipua ja särkyä sekä pienentää komplikaatioiden riskiä. Hampaiden eriasteisissa murtumissa maallikon tehtäväksi jää ottaa mahdollinen lohjennut palanen mukaan ja hakeutua hammaslääkäriin. Hoidon kiireellisyys määräytyy sen mukaan, pystyykö potilas puremaan hampaita yhteen. Vakavammissa tapaturmissa, joissa esim. leukaluu vaurioituu, hakeudutaan viipymättä hammaslääkäriin, ja maallikko voi pyrkiä lievittämään oireita matkalla hoitoon.

Kun hammas irtoaa kokonaan, nopeasti annetun ensiavun merkitys on suurin. Ratkaisevaa on, kuinka kauan hammas on poissa kuopastaan ja miten sitä käsitellään tuona aikana. Tutkimusten mukaan hampaan ennuste paranee huomattavasti, jos se asetetaan kuoppaansa alle 20 minuutin kuluttua tapaturmasta.
– Mikäli hammas on poissa kuopastaan yli kahden tunnin ajan, juuren sulamisen riski kasvaa huomattavasti, EHL Kari Konki Kuopion yliopistollisesta sairaalasta toteaa.

Toimi näin:

1. Etsi hammas ja pyri varmistamaan, ettei kyseessä ole maitohammas. Maitohammasta ei aseteta kuoppaan takaisin, sillä se voi vaurioittaa kehittyvää pysyvää hammasta.
  2. Vältä hampaan juuren pinnan koskemista ja pidä kruunuosasta kiinni.
  3. Huuhtele hammas kylmän veden alla.
  4. Aseta hammas oikeassa asennossa takaisin kuoppaan, josta se irtosi. Hammas voi jäädä koholle, mutta se ei haittaa. Neuvo potilasta pitämään hammas paikallaan sormella tai puremalla hampaita kevyesti yhteen sitten, että hapaiden välissä on esim. puhdas nenäliina.
  5. Hakeudu mahdollisimman nopeasti hammaslääkärin vastaanotolle, jossa ammattilainen jatkaa hoitoa.

Jos hammasta ei saada paikalleen, on huolehdittava, ettei hampaan juuren pinta kuivu. Hyvä aine hampaan säilömiseen on esim. maito ja potilaan sylki. Hampaan voi myös säilöä potilaan suussa hampaan ja huulen välissä, mutta tuolloin tulee varmistaa, ettei se mene potilaan hengitysteihin tai tule nielaistuksi.

Hammaslääkärin vastaanotolla vaurion hyvä kliininen ja radiologinen tutkiminen sekä oikea-aikainen hoito auttavat parantamaan hampaan ennustetta. Vaurion paranemisennusteeseen vaikuttavat mm. hampaan ja sen juuren kehitysaste sekä vamman vakavuus. Lasten hammasvammoja hoidettaessa pitkäaikainen seuranta on erityisen tärkeää. Hyvästä hoidosta huolimatta vaurioitunut hammas ei ole yhtä kestävä kuin vaurioitumaton ja se saatetaan joutua poistamaan pitkänkin ajan kuluttua myöhäiskomplikaatioiden vuoksi.

Kansainvälinen lasten hammashoidon asiantuntija professori Monty Duggal (University of Leeds) luennoi lasten ja nuorten hammastraumoista Apollonia Symposiumin prekurssilla to 17.3. klo 13.00–16.30 (Lääketieteellinen tiedekunta/Kontinkankaan kampusalue, Aapistie 5 A Oulu). Tervetuloa luennolle!

Suu- ja leukakirurgian erikoishammaslääkäri (KYS) Kari Konki, kari.konki@kuh.fi, p. 040 7179915
Hammastraumoja käsittelevä sivusto: The Dental Trauma Guide, www.dentaltraumaguide.org
International Association of Dental Traumatology: Dental Trauma Guidelines ja Dental Trauma First Aid -applikaatio.
Osoitelähde: Terveystoimittajat ry ja ePressi.com

Suomen Hammaslääkäriseura Apollonia on 1892 perustettu tieteellinen yhdistys. Apollonia järjestää riippumattomaan tietoon perustuvaa täydennyskoulutusta, tukee hammaslääketieteellistä tutkimusta ja välittää tutkimustietoa suunterveydestä. www.apollonia.fi