Etusivu » Tiedotteet » Tiede ja tutkimus » Akateemikko Pekka Jauho täyttää 90 vuotta

Suomen Akatemia

Akateemikko Pekka Jauho täyttää 90 vuotta

Julkaistu: 27.04.2013 klo 08:00
Julkaisija: Suomen Akatemia

JULKAISTAVISSA 27.4.2013

Akateemikko Pekka Jauho täyttää 90 vuotta:
Tieteen akateemikkoon on eniten vaikuttanut Albert Einstein

Tieteen akateemikko Pekka Jauho täyttää 90 vuotta 27. huhtikuuta 2013. Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen entinen pääjohtaja ja teknillisen fysiikan emeritusprofessori Pekka Jauho nimeää uransa suurimmaksi vaikuttajaksi saksalaissyntyisen teoreettisen fyysikon Albert Einsteinin. Einstein loi suhteellisuusteorian ja vaikutti kvanttimekaniikan ja kosmologian kehitykseen. Einsteinia pidetään 1900-luvun tärkeimpänä fyysikkona.

Pitkän uran kokeneelle akateemikko Pekka Jauholle valinta oli kuitenkin vaikea. Jauho jäi eläkkeelle VTT:stä vuonna 1987. Hänen aikanaan VTT:n peruspilareiksi nostettiin teknillinen tutkimus ja siihen liittyvä kehitystyö sekä kansainvälistyminen. Toiminta laajeni alueellisesti eri puolille Suomea ja arvostus kasvoi.

Jauho aloitti uransa vuonna 1951 päämatemaatikkona vakuutusyhtiö Kansassa, josta hän siirtyi Helsingin yliopistoon teoreettisen fysiikan dosentiksi ja sieltä Teknilliseen korkeakouluun, nykyiseen Aalto-yliopistoon. TKK:ssa hän toimi ydinfysiikan professorina, reaktorilaboratorion johtajana ja teknillisen fysiikan professorina sekä VTT:lle vuonna 1970 siirtymisensä jälkeenkin vielä vuoteen 1990 asti ydinfysiikan dosenttina.

”Olen kiitollinen, että olen saanut olla hyvin monipuolisesti mukana tiedemaailmassa sekä kotimaassa että ulkomailla”, Jauho sanoo. ”Olen myös erittäin iloinen tieteen ja ylipäänsä tieteellisen tutkimuksen edistymisestä Suomessa.”

TKK:lla Jauhon työtoverina oli professori, sittemmin akateemikko Erkki Laurila. Laurilan johtamasta teknillisen fysiikan osastosta tuli monien uusien tekniikan alojen kehitysahjo Suomessa. Jauhon kiinnostus kohdistui atomienergian kehittämiseen. Hän aloitti alan tutkimustyön, opetuksen ja kansainvälisen yhteistyön. Yhteistyötä oli muun muassa Kansainvälisen Atomienergiajärjestön ja Pohjoismaisen teoreettisen atomifysiikan instituutin kanssa.

Tieteen akateemikoksi Jauho nimitettiin vuonna 1987. Nimitykseen vaikutti hänen toimintansa tekniikan ja tieteen, korkeakouluopetuksen, talouden ja kulttuurin keskeisenä kehittäjänä. Jauho on vaikuttanut useissa luottamustehtävissä, kuten Valtion tiedeneuvostossa, Maanpuolustuksen tieteellisessä neuvottelukunnassa, Teknillisten Tieteiden Akatemiassa, Suomen Kulttuurirahastossa sekä teollisuuden puolella Instrumentariumissa, Huhtamäki Oy:ssä, Wärtsilässä, KOP:ssa ja Hypoteekkiyhdistyksessä. Kansainvälisistä luottamustehtävistä hyvä esimerkki on Euroopan atomienergiayhdistys.

Isänsä esimerkkiä seuraten hän meni mukaan sanomalehti Kalevan hallitukseen ja tätä kautta pääsi vaikuttamaan Pohjois-Suomen taloudelliseen ja henkiseen kehittämiseen. Jauhon kulttuurinen puoli ilmenee hänen muistelmakirjastaan ”Ensiksi kielsin konditionaalin”.

Akateemikkona Jauho painottaa olevansa vastuussa hyvin tärkeästä tieteenalasta, teoreettisesta fysiikasta.  Kysyttäessä mitä hän muuttaisi, vähentäisi tai lisäisi teoreettisen fysiikan kehityksessä jos voisi, tulee vastaus nopeasti: ”Pyrkisin muuttamaan sitä matemaattisesti eksaktimpaan muotoon ja paremmin yleiskäyttöön sopivaksi. Tieteenalan kehitys on kuitenkin ollut hyvää. Mielestäni teoreettisen fysiikan nykytila on tyydyttävä.”

Hän pitää tieteellisen uransa kannalta merkittävimpänä työnä arvioanalyysin kehittämistä. ”Todennäköisyyslaskentaan perustuvan arvioanalyysin kehittäminen ja sen Suomeen tuominen on ollut ehdottomasti yksi urani tähtihetkiä”, Jauho sanoo.

Tekniikan kehitystä hän seuraa mielenkiinnolla ja ylpeydellä myös poikansa kautta. Antti-Pekka Jauho toimii nanotekniikan professorina Tanskan teknillisessä korkeakoulussa.

Suomen Akatemian viestintä
Maj-Lis Tanner