Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Yli 90 prosenttia ihosyövistä olisi vältettävissä järkevällä aurinkokäyttäytymisellä

Euromelanooma Suomi

Julkaistu: 02.05.2016 klo 11:40
Julkaisija: Euromelanooma Suomi

TIEDOTE

2.5.2016

Julkaisuvapaa heti

Ihotautilääkärit tekevät ilmaisia luomitarkastuksia 12 paikkakunnalla – Yli 90 prosenttia ihosyövistä olisi vältettävissä järkevällä aurinkokäyttäytymisellä

Ihotautilääkärien perustama Euromelanooma-kampanja laajenee entisestään tänä vuonna. Ilmaisia luomitarkastuksia järjestetään toukokuussa 12 kaupungissa ympäri Suomen. Viime vuonna tarkastuksissa kävi lähes tuhat suomalaista, ja seitsemällä prosentilla löydettiin ihosyöpäepäily tai sen esiaste.

Auringolta suojautuminen unohtuu usein arjessa, vaikka iho voi vaurioitua auringossa ilman varsinaista auringonottamista. Ihosyöpä on maailman yleisin syöpä, ja yli 90 prosenttia tapauksista olisi vältettävissä järkevällä aurinkokäyttäytymisellä. Ihosyöpä ilmaantuu useimmiten kehon osiin, jotka ovat eniten alttiina auringolle, kuten kasvoihin, selkään tai raajoihin.[1]

Euromelanooma-kampanjan tavoitteena on lisätä tietoisuutta ihosyövistä, niiden varhaisesta tunnistamisesta ja ehkäisystä. Varhainen toteaminen on melanooman ja muiden ihosyöpien hoidossa tärkeää: mitä aikaisemmin ne löydetään, sitä paremmin ne voidaan parantaa kokonaan. On hyvä myös muistaa, että noin kahdeksan kymmenestä luomesta tulee terveelle iholle.[2]

Suomessa melanoomaan sairastuu vuosittain noin 1400 henkilöä.[3]  Yleisin syöpätyypeistä on tyvisolusyöpä, jota raportoidaan vuosittain 8000–9000 henkilöllä.[4]

”Tämän vuoden teemana on muistuttaa ihmisiä, että auringolta kannattaa suojautua myös jokapäiväisessä elämässä ulkotöissä ja -harrastuksissa sekä erityisesti lapsuudessa päiväkotien ja koulujen pihoilla.”, kertoo ihotautien ja allergologian erikoislääkäri Laura Bouchard (HUS), joka toimii Euromelanooma-kampanjan kansallisena koordinaattorina Suomessa.

Ilmaisia luomitarkastuksia 12 paikkakunnalla

Ihotautilääkärit järjestävät toukokuussa ilmaisia luomitarkastuksia 12 paikkakunnalla.

Kampanjaan osallistuvat seuraavien kaupunkien ihotautipoliklinikat: Helsinki, Turku, Tampere, Oulu, Pori, Vaasa, Mikkeli, Kokkola, Kuopio, Seinäjoki, Lahti ja Kajaani.

Ajanvaraus luomitarkastuksiin avautuu maanantaina 2.5. klo 8.00 osoitteessa www.euromelanoma.org/suomi.

Pate Mustajärvi haastaa suomalaiset ottamaan Selkien!

Tänä vuonna Euromelanooma-kampanja aktivoi suomalaisia tarkistamaan oman ihonsa ottamalla selkieitä, eli selkäkuvia ja julkaisemaan niitä Instagramissa hashtagilla #selkiehaaste. Selkie-haasteen isäntänä toimii muusikko Pate Mustajärvi, jonka oman Selkie-videon voit käydä katsomassa YouTubesta.

Lisätietoa ihosyövistä ja maksuttomista luomitarkastuksista eri paikkakunnilla: www.euromelanoma.org/suomi

Yhteystiedot (median yhteydenotot):

Viestintä- ja markkinointitoimisto Myy

Karolina Toivettula

karolina.toivettula@viestintamyy.fi

Euromelanooma-kampanja

Euromelanooma on eurooppalainen dermatologien organisoima kampanja, jonka tavoitteena on melanooman ja muiden ihosyöpien ehkäiseminen sekä varhainen diagnosointi. Kampanjaan osallistuu vuosittain yli 30 maata ympäri maailman. Kampanjan kansalliset yhteistyökumppanit Suomessa ovat Suomen Ihotautilääkäriyhdistys ry SiLy, La Roche-Posay, LEO Pharma Oy, Roche Oy, Avainapteekit, Iholiitto ry, Syöpäjärjestöt sekä Yliopiston Apteekki.