Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Yksi mies - viisikymmentä kivenkovaa ottelua

Suomen Taido

Yksi mies - viisikymmentä kivenkovaa ottelua

Julkaistu: 22.09.2016 klo 17:08
Julkaisija: Suomen Taido

Lauantaina 24.9. Kuopion Kaupunginteatterilla tapahtuu: Yksi mies. Viisikymmentä ottelua putkeen. Siinä lyhyesti kuopiolaisen taidokan, Jere Anttalaisen saama haaste. Erityisen tästä ottelutapahtumasta tekee varmasti tapahtuman puitteet. Vuonna 2013 Kuopion Kaupunginteatterin johtajana aloittanut Pekka Laasonen vakuuttui kamppailutapahtuman sopivuudesta teatterin lavalle.

"Kuulin ohimennen Jere Anttalaiselta, että hän on saanut kutsun tällaiseen upeaan ottelutapahtumaan ja ehdotin saman tien, että järjestetään tapahtuma teatterilla. Olen aina ollut erittäin avoin kaikelle uudenlaiselle yhteistyölle, oli kyseessä sitten urheilutoimijat tai vaikkapa eri alojen järjestöt. Meidän näkökulmasta on mukava saada teatteriin sellaisia ihmisiä jotka eivät välttämättä tulisi katsomaan näytelmiä; kun talo tulee tutuksi, niin ehkä kynnys tulla uudestaan on alhaisempi. Ja ainakin meillä on tarjota niin yleisölle kuin esiintyjillekin poikkeuksellisen hienot puitteet ääni- ja valotekniikoineen ja yleisötiloineen. Jere on niin pidetty persoona Kuopiossa ja taitava lajissaan, että uskon lippujen menevän kuin kuumille kiville.” Laasonen summaa.

Mistä on kysymys?

Haastettu ottelee 50 ottelua yksitellen eri vastustajia vastaan lähes tauotta. Otteluaika kussakin ottelussa on kaksi minuuttia. Otteluajan päätyttyä tuomari julistaa ottelun voittajan lyönneillä, potkuilla, pyyhkäisyillä ja kaadoilla saatujen pisteiden tai annettujen varoitusten perusteella. ”Haaste tulee olemaan minulle sekä fyysisesti että henkisesti erittäin vaativa kokemus. Edessäni on siis varsin mielenkiintoinen opintomatka itseeni; jaksaako ja pysyykö mieli kirkkaana 50 ottelun ajan, vaikka väsymys alkaa hiipiä mieleen ja kehoon.” kuvailee taidoka Jere Anttalainen ajatuksiaan, kun lauantaina edessä siintää 50 ottelun haaste - Go jū nin jissen. Suomessa Anttalainen on viides haasteen vastaanottanut henkilö. Aiemmin otelleita ja haasteesta selvinneistä ovat Ly-Cong Thu Vantaalta, Jere Tuulkari Tampereelta, Päivi Nevalainen sekä Jukka Solehmainen Helsingistä.

Nopeat suunnanmuutokset ja räjähtävät ponnistukset sekä komiulotteisen tilan hyödyntäminen tekevät taidosta hyvin näyttävän ja teatterin lavallekin sopivan kamppailulajin. Kyseessä on hyvin ainutlaatuinen tapahtuma niin lajille kuin katsojillekin. Tapahtumassa tulee olemaan taidon haasteottelujen lisäksi muidenkin kamppailulajien näytöksiä. Kamppailut käydään Kuopion Kaupunginteatterin Maria -näyttämöllä 24.9.2016 klo 14-17 välisenä aikana.

Taustaa

Idea taidon 50 ottelun haasteeseen on lähtöisin kyokushin karatesta, jonka yksi legendaarisin tunnusmerkki on ”100-man Fighting” eli sadan ottelun haaste.

Kyokushin -tyylisuunnan kehittäjä, korealaissyntyinen Masutatsu Oyama omisti elämänsä kamppailulajeille ja harjoitteli lukuisia eri kamppailutaitoja. Oyama halusi kyokushin karateen äärimmäisen testin, joka mittaisi fyysistä ja henkistä kestävyyttä. Oyama oli itse ensimmäinen, joka suoritti tämän äärimmäisen 100 ottelun haasteen.

Lisätietoja

Taido on näyttävä budolaji, jonka juuret ovat karatessa ja perinteisessä okinawa-te’ssä.

Pyörivät ja kierteiset liikkeet, akrobatialiikkeet sekä vartalon akselin muuttaminen ovat olennainen osa kamppailua.  Vaativalle harrastajalle ja kilpailijalle voltit sekä muu akrobatia tarjoavat loputtomasti mahdollisuuksia haastaa itseään. Suomi on Japanin jälkeen kansainvälisissä arvokilpailuissa menestynein taidomaa maailmassa. Suomessa taidoa on harrastettu yli 40-vuotta.

Suomen Taido muodostaa taidon lajikollegion Suomen Karateliitto ry:ssä. Taidon lajikollegio toimii kaikkien suomalaisten taidoseurojen yhdyssiteenä sekä lajin edunvalvojana Suomessa.

Lippuja tapahtumaan myydään Kuopion kaupunginteatterilla, Kuopion infossa ja Kuopion musiikkikeskuksella sekä osoitteessa www.lippu.fi. Hinnat: aikuiset 10€, Lapset 5€. Myös median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tapahtumaa.

Sera Kaukola, Taidon lajipäällikkö
Radiokatu 20, 00240 Helsinki