Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Väsyttääkö? Kevätuupumus saattaakin olla anemiaa

Väsyttääkö? Kevätuupumus saattaakin olla anemiaa

Julkaistu: 10.03.2016 klo 10:14
Julkaisija: Midsona Oy

Elivon Rauta 25 mg B+C on vatsaystävällinen hivenaine-vitamiinivalmiste

Yksipuolinen ruokavalio, voimakkaat kuukautiset tai kestävyysliikunta saattavat aiheuttaa raudanpuutosta. Raudan riittävä saanti on elimistölle tärkeää, sillä vaivihkaa kehittyvä puutos heikentää suorituskykyä jo ilman anemiaa. Elivon Rauta 25 mg B+C on vatsaystävällinen valmiste, joka sisältää raudan ohella sen imeytymistä edistävää C-vitamiinia ja punasolujen muodostukseen tarvittavia B-vitamiineja. Avainlippu-alkuperämerkitty tuote on saatavilla apteekeista.

Raudanpuute on yleisin ravintoperäinen puutossairaus kaikkialla maailmassa. Naiset tarvitsevat rautaa keskimäärin 15 mg vuorokaudessa ja miehet 9 mg vuorokaudessa (Lähde: Fineli 2013). Kuukautiset, raskaus ja kestävyysliikunta voivat lisätä naisten raudantarvetta, ja sitä voi olla vaikea tyydyttää ilman ravintolisää. Rautavarastot ehtyvät vaivihkaa, mutta raudanpuutteen haitat alkavat näkyä viimeistään silloin, kun raudanpuuteanemia kehittyy. Tutkimusten mukaan raudanpuute heikentää suorituskykyä jo ilman anemiaa, koska raudanpuute häiritsee energiantuotantoon liittyvien entsyymien toimintaa.

Raudanpuutteen mahdollisia oireita ovat:

• Väsymys: yleisin raudanpuutteen aiheuttama oire. Raudanpuute vaikeuttaa hapen kulkeutumista kudoksiin, joka voi ilmetä väsymyksenä ja heikkouden tunteena.
  • Levottomuus, hermostuneisuus: selittämätön stressaantunut ja hermostunut olo voi johtua raudanpuutteesta. Hapen vähyydestä johtuen keho ei voi rentoutua.
  • Hengästyminen ja huimaus: Raudanpuute voi tuntua yleiskunnon heikentymisenä, jolloin hengästyy helpommin. Myös huimausta voi esiintyä.
  • Alakuloinen mieliala: rauta osallistuu aivojen dopamiiniaineenvaihduntaan, joka vaikuttaa mielialaan.
  • Kalpeus: hemoglobiinin puute heijastuu ihoon, koska hemoglobiini saa ihon hehkumaan.
  • Iho-ongelmat: ihon kuivuminen, kynsimuutokset ja huulten rohtuminen voivat johtua raudanpuutteesta.
  • Hiustenlähtö: keho siirtyy selviytymistilaan, jolloin happea ei välttämättä saada kuljetettua hiuksille. Tämä voi ilmetä hiustenlähtönä.

Hemoglobiinin rakennuspalikat Elivo Rauta 25 mg B+C -valmisteesta

Elivo Rauta 25 mg B+C on hivenaine-vitamiinivalmiste, joka sisältää raudan ohella B-vitamiineja ja raudan imeytymistä edesauttavaa C-vitamiinia. Elivon pitkävaikutteinen hivenaine-vitamiinivalmiste on suunniteltu erityisesti herkkävatsaisille, ja se ei sisällä eläinperäisiä ainesosia.

Elivo Rauta 25 mg B+C -tabletin ainesosat sulavat ruoansulatuselimistössä raudan imeytymisen kannalta ihanteellisella tavalla. Veteen liukenemattomalla kalvolla päällystetty tabletti hajoaa ja liukenee nopeasti vasta vatsassa, jolloin punasolujen muodostukseen tarvittavat B-vitamiinit vapautuvat.

Valmisteen sisältämä rauta ja C-vitamiini ovat tabletin sisältämissä depotrakeissa, jotka sulavat hitaasti hajaantuen suolistoon. Tällöin C-vitamiini pitää raudan suolistosta hyvin imeytyvässä ferromuodossa (Fe2+). Samalla raudan aiheuttamaa ärsytys ruoansulatuskanavan limakalvoissa vähenee.

Tuotetiedot:
Elivo Rauta 25 mg B+C, 60 tablettia

• Annostus: 1 tabletti päivässä ruokailun yhteydessä (ei maitotuotteiden yhteydessä, sillä ne voivat heikentää imeytymistä)
  • Tärkeät ainesosat: Rauta Fe2+ 25mg, C-vitamiini 250mg, B1-vitamiini 1,4mg, B2-vitamiini, 1,6mg, B3-vitamiini 18mg ja B6-vitamiini 2mg
  • Hinta noin 12 euroa

Lisätiedot:

Midsona Oy, www.midsona.fi
Kaisa Mikkola, tuoteryhmäpäällikkö
Kaisa.mikkola@midsona.fi, 040 150 3986

Kuluttajatiedustelut:
Midsona Oy, 020 743 4755

Viestintä ja tuotenäytteet: