Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Vaivaako selkäkipu, nivelrikko tai osteoporoosi? Vastaisku vaivoille käynnistyy tänään!

Suomen Tule ry

Julkaistu: 11.03.2014 klo 10:43
Julkaisija: Suomen Tule ry

Vastaisku vaivoille -luentokiertue opettaa ja innostaa huolehtimaan tule-terveydestä

Mitä tuki- ja liikuntaelinongelmat ovat? Miten niitä voi ehkäistä ja hoitaa?

Näihin kysymyksiin tarjoavat vastauksia maksuttomat Vastaisku vaivoille -yleisöluennot, joita järjestetään tänä vuonna 42 paikkakunnalla. Luennoilla käsitellään monipuolisesti tuki- ja liikuntaelinten (tule) ongelmia, kuten selkä- ja nivelvaivoja sekä osteoporoosia. Luennon pitää alan asiantuntija ja luennolle osallistujat saavat mukaansa monipuolisen materiaalivihon. Lisäksi paikallisyhdistykset ja -osastot ovat mukana esittelemässä vertaistuki- ja toimintamahdollisuuksiaan.

Tänä vuonna luentomateriaali on uudistettu, jotta luennot antaisivat entistä täsmällisempää tietoa.
Samalla luentomateriaalista on tehty erilaisten käytännön vinkkien ja esimerkkien avulla kuulijoita entistä voimakkaammin aktivoiva.

– Haluamme tarjota tietoa ja vinkkejä osallistujille ja pyrimme kannustamaan heitä
toteuttamaan oman vastaiskunsa vaivoille, kertoo Johanna Kujala luentokiertuetta
koordinoivasta Suomen Tule ry:stä.

Yleisöluennot ovat jatkuneet vuodesta 2011 ja viime vuonna niille osallistui noin 4500 ihmistä. Tänä vuonna luento-kiertue toteutetaan seitsemän kansallisen tule-järjestön yhteistyönä ja rahoittajana toimii Raha-automaattiyhdistys. Saatu palaute on ollut erinomaista ja sitä on hyödynnetty luentomateriaalin uudistamisessa. ”Kiitos mahtavasta luennosta, täyttä asiaa mukavasti kerrottuna, on yksi tyypillinen palaute.

– Tyytyväisten osallistujien lisäksi olemme saaneet luentokiertueella kehitettyä tärkeää yhteistyötä tule-toimijoiden keskuudessa, Kujala täydentää.

Yli miljoonalla suomalaisella on jokin pitkäaikainen tuki- ja liikuntaelinsairaus. Tule-sairaudet ovat suomalaisten yleisin syy lääkärissä käyntiin ja eniten työstä poissaoloja aiheuttava sairausryhmä. Ne ovat myös toiseksi yleisin syy työkyvyttömyyseläkkeisiin. Yhteiskunnalle ne maksavat kaikkiaan yli 2,5 miljardia euroa vuodessa. Tule-sairaudet ovat siis kallis, ja väestön yhä ikääntyessä myös kasvava kansanterveysongelma.

Luentokiertueen järjestävät yhteistyössä Huoltoliitto ry, Invalidiliitto ry, Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry, Suomen Nivelyhdistys ry, Suomen Luustoliitto ry, Suomen Selkäliitto ry ja Suomen Tule ry.

Ajantasaiset tiedot luennoista löytyvät osoitteesta www.vastaiskuvaivoille.fi.

Lisätietoa luentokiertueesta: Suomen Tule ry, Johanna Kujala, puh. 040 574 1922, johanna.kujala@suomentule.fi

Liitteet:

Vastaisku vaivoille -kampanjatunnus (CMYK- ja rgb-tiedostot) sekä luettelo kevään 2014 luennoista (painovalmis pdf, High Quality print, pdf-versio 1.4). Lisää luentoja on luvassa syksyllä 2014.

Suomen Tule ry on tuki- ja liikuntaelinten terveyden ja sairauksien alalla toimivien kuuden kansalais- ja potilasjärjestön, seitsemän tule-alan ammattilaisjärjestön, yhden säätiön ja yhden tutkimus- ja asiantuntijalaitoksen valtakunnallinen yhteistyöjärjestö. Suomen Tulen kansalais- ja potilasjärjestöissä on yli 100 000 jäsentä. Suomen Tule ry:n tavoitteena on edistää tuki- ja liikuntaelinten terveyttä lisäämällä tietoa ja tietoisuutta tuki- ja liikuntaelinten terveyden ja sen ongelmien merkityksestä yksilöille, väestölle ja yhteiskunnalle sekä mahdollisuuksista parantaa tuki- ja liikuntaelinten terveyttä ja toimintakykyä ja vähentää niiden sairauksia ehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen keinoin.