Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Uusia munuaissyövän leviämiseen vaikuttavia geenejä löydetty

Suomen Akatemia

Uusia munuaissyövän leviämiseen vaikuttavia geenejä löydetty

Julkaistu: 15.01.2013 klo 14:51
Julkaisija: Suomen Akatemia

Tutkijat ovat tunnistaneet uusia geenejä, jotka mahdollistavat munuaissyövän etäpesäkkeiden syntymisen muissa elimissä. Tutkimus on julkaistu maineikkaassa Nature Medicine -lehdessä. Tutkimusta on tehty myös Suomen Akatemian rahoituksella.

Munuaissyövän yleisimmässä muodossa, kirkassolukarsinoomassa, mutaatiot niin sanotussa VHL-geenissä johtavat niin sanottujen HIF-transkriptiotekijöiden aktivoitumiseen. Tämä on välttämätöntä kasvaimen kehittymiselle mutta ei automaattisesti johda syövän leviämiseen. Professori Joan Massagué tutkimusryhmineen Memorial Sloan-Kettering Cancer Centerissä Yhdysvalloissa on havainnut, että nämä samat tekijät ovat tärkeitä myös munuaissyövän etäpesäkkeiden syntymisessä.

Tutkimuksessa käytettiin kokeellista lähestymistapaa, jossa hiirimalleilla selvitettiin munuaissyövän etäpesäkkeiden syntymistä. Tutkimuksissa tunnistettiin kaksi uutta geeniä, jotka ovat tärkeitä välittäjiä munuaissyövän etäpesäkkeiden syntymisessä. Lisätutkimuksissa selvitettiin molekyylitason mekanismeja, joiden avulla nämä geenit aktivoituvat munuaissyöpäsoluissa.

Perimästä riippumattomat eli epigeneettiset muutokset ovat yleisiä monissa syövissä, ja useiden syöpätyyppien genomeissa on mutaatioita geeneissä, jotka säätelevät solujen epigeneettistä tilaa. Vähemmän tiedetään epigeneettisten muutosten toiminnasta etäpesäkkeiden synnyssä. Nyt julkaistussa tutkimuksessa tunnistettiin epigeneettisiä muutoksia, jotka johtavat munuaissyövän leviämiseen. Tämä tieto auttaa ymmärtämään munuaissyövän leviämisen mekanismeja ja nostaa esille mahdollisia kohdemolekyylejä uusien hoitomuotojen kehittämiseksi levinnyttä munuaissyöpää varten.

Massaguén ryhmässä on mukana tutkija Sakari Vanharanta, joka aloitti työskentelynsä Memorial Sloan-Kettering Cancer Centerissä Suomen Akatemian rahoituksella.

Artikkeli Nature Medicinen sivuilla: http://www.nature.com/nm/journal/v19/n1/full/nm.3029.html

Lisätietoja: tutkija Sakari Vanharanta, Memorial Sloan-Kettering Cancer Center vanharas@mskcc.org, p. +1 646 888 2062 (huomioithan aikaeron)

Suomen Akatemian viestintä
tiedottaja Leena Vähäkylä