Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Uusi tutkittu hoitovaihtoehto lasten ja nuorten kohonneeseen verenpaineeseen

Novartis Finland Oy

Uusi tutkittu hoitovaihtoehto lasten ja nuorten kohonneeseen verenpaineeseen

Julkaistu: 07.06.2010 klo 14:54
Julkaisija: Novartis Finland Oy

Euroopan komissio on hyväksynyt Diovan® (valsartaani) -valmisteen 6–18-vuotiaiden lasten ja nuorten kohonneen verenpaineen hoitoon. Suomen lääkeviranomainen Fimea on hyväksynyt uuden käyttöaiheen myös Suomessa toukokuussa 2010.

Lapsen kohonneen verenpaineen taustalla on usein munuais- tai muu sairaus. Lapsuus- ja nuoruusajan essentielli verenpainetauti (kohonnut verenpaine ilman taustasairautta) on hyvin harvinainen, mutta lisääntymässä.  Yksi syy tähän huolestuttavaan suuntaan on lasten ja nuorten lisääntynyt ylipainoisuus ja liian vähäinen liikunta. Jos kyseessä on essentielli verenpainetauti, silloin ensisijainen hoito tulisi olla elintapamuutokset, kuten terveemmät ruokatottumukset ja lisääntynyt liikunta. Mikäli elintapamuutokset eivät tuo toivottua tulosta, tulee harkita verenpainelääkityksen aloittamista.

Kohonneen verenpaineen tehokas hoito on ehdottoman tärkeää, koska on kiistattomasti osoitettu, että se vähentää aivohalvauksen ja sydäninfarktin vaaraa. Valtimotaudin kehitys alkaa jo varhaislapsuudessa ja sen ehkäisy olisi tehokkainta, jos hoito aloitettaisiin jo silloin.

Lapset ovat tähän asti pääsääntöisesti joutuneet käyttämään vain aikuisilla tutkittuja lääkkeitä. Lapsen elimistö saattaa kuitenkin käsitellä lääkettä eri tavalla kuin aikuisen. Tämän vuoksi on erittäin tärkeää, että lasten tarvitsemia lääkkeitä tutkitaan nimenomaan lapsilla. EU:ssa tulikin vuonna 2007 voimaan Lastenlääkeasetus, jonka tavoitteena on Euroopan lasten terveyden parantaminen lisäämällä lapsille tarkoitettujen lääkkeiden tutkimista, kehittämistä ja rekisteröintiä.

Diovan (valsartaani) on ollut markkinoilla vuodesta 1997 ja se on hyväksytty kohonneen verenpaineen, äskettäisen sydäninfarktin ja sydämen vajaatoiminnan hoitoon.

Lisätietoja: Liisa Näveri, asiantuntijalääkäri, Novartis Finland Oy, puh. 0400 219 338, liisa.naveri(at)novartis.com

Lääkeyritys Novartis kuuluu maailman johtaviin lääkealan yrityksiin. Novartis panostaa vahvasti alkuperäislääkkeiden tutkimus- ja kehitystoimintaan. Novartis toimii yli 140 maassa ja työntekijöitä on melkein 100 000. Novartiksen pääkonttori sijaitsee Baselissa Sveitsissä. Suomessa Novartis edustaa emoyhtiön kolmea liiketoimintayksikköä: Pharma (reseptilääkkeet), Consumer Health (itsehoitolääkkeet, eläinlääkkeet, Ciba Vision) ja Sandoz (geneeriset lääkkeet). Henkilöstöä Suomessa on 155. (www.novartis.fi)