Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Univetin viisi vinkkiä lemmikin painonhallintaan

Univet Oy

Univetin viisi vinkkiä lemmikin painonhallintaan

Julkaistu: 27.12.2013 klo 09:30
Julkaisija: Univet Oy

Eläinlääkäriketju Univet muistuttaa painonhallinnan tärkeydestä osana lemmikin terveydenhoitoa. Univet kehottaakin lemmikinomistajia kiinnittämään myös lemmikin painoon huomiota samalla, kun omia elämäntapoja viedään vuodenvaihteessa terveellisempään suuntaan. Univet kokosi viisi vinkkiä lemmikin aktiivisuuden lisäämiseksi sekä painonhallinnan tueksi.

Ylipaino on lemmikeillä erittäin yleinen ongelma, ja siihen liittyy aina terveysriskejä. Esimerkiksi koirilla ja kissoilla ylipaino alentaa rasituksensietoa ja heikentää elämänlaatua. Myös tiettyjen sairauksien, kuten nivelrikon ja virtsatieongelmien riski kasvaa. Fysiologisesta näkökulmasta ylipaino on krooninen, koko elimistöön vaikuttava lievä tulehdustila.

Monen muun vaivan tapaan myös ylipainoa on helpompi ennaltaehkäistä tai hoitaa varhaisessa vaiheessa, Univetista muistutetaan. Painonpudotuksen hyödyt ovat merkittävät: ylipainoon liittyvät terveysriskit vähenevät, lemmikin elämänlaatu kohenee ja elinajanodote pitenee.

Univet suosittelee, että lemmikin paino tarkastetaan eläinlääkärissä säännöllisesti, esimerkiksi vuosittaisen terveystarkastuksen yhteydessä. Samalla omistaja saa eläinlääkäriltä ohjeita liittyen lemmikin ruokavalioon, liikuntaan sekä makupalojen rooliin osana ruokavaliota. Eläinlääkärin asiantuntemukseen voi luottaa myös oikean dieettiruoan valinnassa.

Viisi vinkkiä lemmikin painonhallintaan:

• Leikitä lemmikkiä! Leikkiminen on hyväksi niin lemmikin keholle kuin mielelle. Leikeistä innostuvan koiran tai kissan voi makupalojen sijaan palkita riehakkaalla leikillä.
  • Liikunta, esimerkiksi lenkkeily, on tärkeä osa koiran painonhallintaa. Uudet lenkkimaastot uusine hajuineen aktivoivat koiraa. Liikuntaa kannattaa lisätä vähitellen. Kissaa voi kannustaa liikkumaan enemmän muun muassa kiipeilytelineiden, lelujen ja leikkimisen avulla.
  • Lemmikkiä voi aktivoida myös ruokailun yhteydessä. Esimerkiksi kissan ruokakuppi voidaan sijoittaa tasolle, jonne kissa joutuu kiipeämään.
  • Muista, että makupaloista ja ruoantähteistä kertyy lemmikille ylimääräistä energiaa samalla tavalla kuin herkuista ihmiselle. Esimerkiksi yksi keksi 10-kiloiselle koiralle vastaa yhtä suklaapatukkaa ihmiselle.
  • Valitse lemmikille painonpudotusta tukeva laadukas ruoka, joka on täyttävää mutta sisältää niukasti energiaa. Eläinlääkäriltä saat neuvoja lemmikillesi sopivan ruoan valitsemiseen.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Pekka Happonen, Univet Oy, pekka.happonen@univet.fi tai p. 0400 215 493

Univet on eläinlääkinnän huippuosaamiseen keskittynyt eläinlääkäriasemaketju, joka on perustettu vuonna 2008. Tällä hetkellä se kattaa yhteensä 16 eläinklinikkaa ja työllistää noin 220 henkilöä. Univet on osa ruotsalaista Pohjois-Euroopan suurinta ja arvostetuinta Evidensia-eläinlääkäriketjua. www.univet.fi