Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Työn imu tarttuu!

Terveystalo

Työn imu tarttuu!

Julkaistu: 30.01.2014 klo 10:47
Julkaisija: Terveystalo

Työn ilo on henkilökohtainen kokemus, johon voi myös itse vaikuttaa. Ilo tulee tekemisestä ja onnistumisista. Työyhteisössä jokainen voi edistää hyvää työilmapiiriä arjen pienillä teoilla. Työn ilosta ja hyvinvoinnista keskustellaan Mielen hyvinvointi-tapahtumassa Heurekassa ensi sunnuntaina.

− Paljon puhutaan työn ilosta, mutta ei työ aina ole välttämättä hauskaa ja nautinnollista, vaan se voi olla välillä myös tylsää ja stressaavaa. Työstä nauttimisen sijaan puhuisin työn imusta, jolla tarkoitetaan työhön liittyvää innostumista ja iloa, kertoo työterveyspsykologi Annamari Heikkilä Terveystalosta.

Työn imussa oleva työntekijä kokee työnsä merkitykselliseksi ja haasteelliseksi sekä kokee onnistumisen tunteita.

− Aikaansaaminen on työmotivaation kannalta yksi tärkeimpiä asioita. Työn imua lisää myös työn merkityksellisyys eli se, että kokee oman työnsä arvokkaaksi, Heikkilä jatkaa.

Kunnioita, kiitä, kannusta ja kiinnostu

Arjen pienillä teoilla ja omalla asenteella voi edistää hyvää ilmapiiriä työpaikalla. Työterveyspsykologi korostaa, että jokaisella on vastuu omasta käytöksestään ja kukin voi itse valita millaista puhetta ylläpitää.

Työpaikalla ei tarvitse välttämättä ystävystyä, mutta arvostamalla ja kohtelemalla muita kunnioittavasti, tukemalla työkavereita ja tarjoamalla apua tarvittaessa voi rakentaa myönteistä ilmapiiriä. Neljän K:n sääntö on hyvä ohjenuora.

− Kunnioita, kiitä, kannusta ja ole kiinnostunut, Heikkilä ohjeistaa.

Kannustamisella ja myönteisellä palautteella on myös tutkimusten mukaan vaikutusta yrityksen menestymiseen.

− Myönteisyys ja työn imu tarttuvat. Työstään innostunut ja myönteisesti myös vaikeuksiin suhtautuva työkaveri tai esimies saa usein muut mukaansa. Myönteisen ilmapiirin rakentaminen ja palautteen antaminen on valitettavasti meillä usein vielä lapsenkengissä. Runsas positiivinen palaute on erityisesti esimiestyössä avainasemassa.

Työelämää leimaava kiire, jatkuvat keskeytykset, työn pirstaleisuus sekä työ- ja vapaa-ajan rajojen sekoittuminen aiheuttavat paineita. Työterveyspsykologi painottaakin, että itsensä johtamisen taidot tulevat koko ajan tärkeämmäksi.

− Oman työn suunnittelu ja sen säännöllinen arviointi kannattaa, sillä kiire johtuu monesti vääristä valinnoista. Suunnittelu auttaa selkeyttämään mihin kannattaa keskittyä ja lisää työn tuloksellisuutta.

Itsensä johtamiseen kuuluu myös omasta hyvinvoinnista huolehtiminen. Työstä palautuminen, riittävä lepo, uni, liikunta, mielekäs vapaa-aika ja hyvät ihmissuhteet auttavat jaksamaan työssä ja säilyttämään myös innostuksen työhön.

Työn ilosta ja hyvinvoinnista työpaikalla keskustellaan Mielen hyvinvointi-tapahtumassa sunnuntaina 2.2.2014 tiedekeskus Heurekassa Vantaalla. Tapahtumaan on maksuton sisäänpääsy, muut näyttelyt ovat maksullisia myös tapahtuman aikana. Lisätietoja tapahtumasta: www.heureka.fi

Lisätietoja medialle:

työterveyspsykologi Annamari Heikkilä, Terveystalo, annamari.heikkila@terveystalo.com
Terveystalon viestintä, Jenni Rantanen, puh. 050 386 4381 jenni.rantanen@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon verojalanjälki vuonna 2012 oli yhteensä 71,9 miljoonaa euroa ja samana vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com