Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Työ kasvisten puolesta tuotti tulosta

www.kasvikset.fi

Työ kasvisten puolesta tuotti tulosta

Julkaistu: 08.12.2010 klo 10:55
Julkaisija: www.kasvikset.fi

Kasvisvuoden 2010 johtotähtenä on ollut, että mahdollisimman moni täyttää ruokalautasensa puolilleen kauden kasviksia. Monet yhteistyötahot, tiedotusvälineet, koulut, oppilaitokset, ammattikeittiöt, ravitsemus- ja terveydenhuollon ammattilaiset  sekä neuvontajärjestöt ovat lähteneet mukaamme viemään neljän vuodenajan kasvisviestiä. Kasvikset ovat saaneet näkyvyyttä. Pelkästään Vuoden vihanneksesta, keräkaalista tehtiin aineistojemme pohjalta yli 200 lehtijuttua.

Koululaiset ovat kaapanneet kasviksia innokkaasti 500 koulussa eri puolilla Suomea. Kasvisteemaan on pureuduttu opetuksessa askarrellen, leikkien, maistaen ja kasviksia tunnistaen. Kouluruokailuun ja kotiruokaan on otettu käyttöön entistä runsaammin kasviksia. Moni lapsi, nuori ja aikuinen on oivaltanut, että puolen kilon päivittäinen kasvistavoite on helppo saavuttaa, kun noudattaa säännöllistä ateriarytmiä. Samalla kohenee oma jaksaminen ja terveydentila.

Kasvikset valtasivat myös kasarmit, kun valtakunnallinen KasvisOta -teemaviikko toteutettiin sekä keväällä että syksyllä. Teemaviikon aikana 25 muonituskeskuksessa tarjottiin 68 000 varusmiehelle entistä monipuolisemmin kasviksia. Kampanjalla haluttiin tavoittaa nuoret miehet, edistää heidän hyvinvointiaan ja herättää positiivista suhtautumista kasviksiin.

Joulutervehdyksemme avautuu alla näkyvästä linkistä. Koska kasvikset lisäävät ruoan herkullisuutta, haluamme samalla tarjota kokeiltavaksenne ja eteenpäin levitettäväksi jouluisia, kasvisvoittoisia ruokaohjeita.

Lautanen puolilleen kasviksia – myös jouluna!

Lisätiedot:

Pirjo Toikkanen