Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Tutkimus: 62% suomalaisnaisista ei tiedä mikä on normaali kuukautisvuodon määrä

Pilgrim Oy

Tutkimus: 62% suomalaisnaisista ei tiedä mikä on normaali kuukautisvuodon määrä

Julkaistu: 11.10.2016 klo 15:12
Julkaisija: Pilgrim Oy

Lääkeyritys Gedeon Richter:n teettämän tutkimuksen mukaan 75% naisista on sitä mieltä, että kuukautisista voi nyky-yhteiskunnassa jo puhua avoimesti. Peräti 77% miehistä oli samaa mieltä. Tutkimuksessa kysyttiin suomalaisten naisten ja miesten tietoa liittyen naisten kuukautisvuotoihin sekä myoomaan.

Tutkimusta varten haastateltiin 1021 henkilöä ikäryhmästä 18-55-vuotiaat. Henkilöt oli jaettu nuorempaan ikäryhmään (18-34-vuotiaat) sekä vanhempaan ryhmään (35-55-vuotiaat). Kysyttäessä rajoittavatko kuukautiset elämää, 56% naisista kertoi välttelevänsä seksiä kuukautisten aikana. Erityisesti nuoremmassa ikäryhmässä.

39% naisista pitää täysin normaalina kahden kuukautissuojan käyttämistä yhtä aikaa

Normaaleiden kuukautisten määrä on noin 80ml ja ne ovat kestoltaan korkeintaan 7vrk. Naisista 39% kuitenkin pitää täysin normaalina kahden kuukautissuojan (terveysside ja tamponi) pitämistä yhtä aikaa. 29% naisista oli sitä mieltä, että se on epätavallista, muttei siitä tarvitse huolestua. 22% on sitä mieltä, ettei kahden kuukautissuojan käyttäminen yhtä aikaa ole normaalia. Jopa 21% vastanneista käyttää kahta kuukautissuojaa samanaikaisesti.

79% miehistä uskoo pystyvänsä keskustelemaan luontevasti kuukautisista

79% miehistä oli sitä mieltä, että he kykenisivät keskustelemaan luontevasti kumppaninsa kanssa heidän kuukautisvaivoistaan. 40% naisista on kuitenkin sitä mieltä, että kuukautiset eivät ole kiinnostava aihe. 42% naisista oli sitä mieltä, ettei aihe kuulu muille. 29%:lla tutkimukseen vastanneista naisista on todella runsaat vuodot, 70%:lla on kuukautiskipuja, 31% on tavallista väsyneempi kuukautisten aikana ja peräti 44% kertoi, että heillä on PMS-oireita tai mielialanvaihteluja.

55% vastanneista olisi kiinnostunut myoomien lääkehoidosta

11%:lla vastanneista on tai on ollut myooma. 26% kaikista vastanneista naisista vastasi, että he haluaisivat lisää tietoa myoomista. 52% oli kuullut myoomien poistoleikkauksista, 29% kohdunpoistosta ja 12% oli kuullut lääkehoidosta.

####

Lisätiedot tutkimuksesta, haastattelupyynnöt: