Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Tosimies huolehtii selästään – Liikunta vähentää selkäkivun riskiä

Selkäliitto ry

Tosimies huolehtii selästään – Liikunta vähentää selkäkivun riskiä

Julkaistu: 01.04.2016 klo 10:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Noin 80 prosenttia suomalaisista kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämäänsä. Yksi selkäkivun riskitekijöistä on liikkumattomuus. Miehet harrastavat naisia vähemmän liikuntaa, joten Selkäliitto haastaa miehet liikkumaan ja huolehtimaan selästään.

Kansallisen liikuntatutkimuksen (2009-2010) mukaan naiset liikkuvat miehiä enemmän ja suurempi osa naisista liikkuu terveyden kannalta riittävästi. Miehet sen sijaan harrastavat naisia enemmän voimaperäistä ja rasittavaa liikuntaa. Kokonaan liikuntaa harrastamattomia on miehissä hieman enemmän kuin naisissa.

Vähäisen liikunnan ohella muita mahdollisia selkäkivun riskitekijöitä ovat muun muassa ylipaino, tupakointi ja kuormittava työ.

Selkäliitto haastaa miehet liikkumaan

Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni. Teemalla liitto haastaa kaikki miehet huolehtimaan itsestään ja selkänsä kunnosta. Selkäliiton jäsenrekisterin mukaan selkäyhdistysten jäsenistä vain noin 20 prosenttia on miehiä, vaikka miehet kokevat selkäoireita lähes yhtä paljon kuin naiset.

– Liikuntateemalla haluamme kiinnittää huomiota miesten selkäkipuihin, vähentää niitä ja ehkäistä niiden uusiutumista. Tutkimusten mukaan monipuolinen ja säännöllinen liikunta suojaa selkävaivoilta. Liikunnalla on myös kipua lievittävä vaikutus, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

– Muutamissa selkäyhdistyksissämme eri puolilla Suomea on omia liikuntaryhmiä miehille, esimerkiksi äijäjoogaa. Kokemuksemme mukaan miesten voi olla mieluisampi osallistua heille suunnattuihin ryhmiin. ”Tosimies” voi olla kuka tahansa mies, joka huolehtii selästään, Töyrylä-Aapio jatkaa.

Kävely, pyöräily ja kuntosali suosittuja

Liikuntatutkimuksen mukaan suomalaisten suosikkilajeja ovat kävely, pyöräily ja kuntosali. Myös hiihto, juoksu, uinti, voimistelu, sauvakävely, salibandy ja sulkapallo löytyvät liikuntaharrastusten kärkikymmeniköstä. Näistä etenkin kävely, kuntosali, hiihto ja uinti ovat selkäystävällisiä lajeja.

Liikuntaohjeita tosimiehille ja muillekin selästään huolehtiville on tarjolla Selkäliiton Selkäkanavalla

Lisätietoja medialle:
toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi
selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg, puh. 050 465 7884, linnea.vonhedenberg@selkaliitto.fi

Selkäkanava somessa
Facebook: www.facebook.com/selkakanava
Twitter: www.twitter.com/selkakanava
Instagram: www.instagram.com/selkakanava
Youtube: youtube.com/c/jumppakissa

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.