Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Tietoa selän itsehoidosta saa nyt monesta kanavasta

Selkäliitto ry

Tietoa selän itsehoidosta saa nyt monesta kanavasta

Julkaistu: 15.02.2016 klo 10:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Mistä selkäkipu johtuu? Millainen liikunta sopii selkäkipuiselle? Miten selkäkipua voi ehkäistä? Selkätietoa ja ohjeita selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton Selkäkanavalta. Verkkopalvelun lisäksi selkävinkkejä jaetaan nyt myös sosiaalisessa mediassa.

Selkäkanava.fi on selän hyvinvoinnin verkkopalvelu, jonne on koottu tietoa selkäkivusta, selän hoidosta ja ergonomiasta. Palvelusta löytyy myös Selkäliiton fysioterapeuttien laatimia liikuntaohjeita selän sekä niska-hartiaseudun kunnon ylläpitoon ja kuntoutukseen. Verkkosivuston pääkohderyhmä ovat työikäiset suomalaiset.

- Liikunta on tärkeää vastapainoa yksipuoliselle ja kuormittavalle työlle. Terveellisiin elämäntapoihin yhdistettynä se parantaa myös jaksamista. Lisäksi liikunta auttaa ylläpitämään toimintakykyä, jos selkäkipu pitkittyy tai toistuu, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Kymmeniä tuhansia kävijöitä

Selkäkanava.fi-palvelussa vierailee kuukausittain noin 60 000 kävijää. Suosituimpia aiheita ovat selkäsairauksiin, kuten iskias ja noidannuoli liittyvät sisällöt, selkäkipukysely sekä selkäkivun hoitoon liittyvät ohjeet.

Syksyllä 2015 tehdyn kyselyn mukaan 99 % vastaajista koki Selkäkanavan sisällön itselleen hyödylliseksi. Yli 60 % vastaajista oli suositellut palvelua tuttavilleen. Kyselyyn vastasi 350 Selkäkanavan käyttäjää.

Jumppakissan taukojumppa hurmaa

Selkäliiton selän ja niskan hoitoon tuottamat harjoitusvideot löytyvät kootusti YouTuben Jumppakissa-kanavalta. Kolmeakymmentä videota on ladattu tähän mennessä noin 400 000 kertaa. Yleisön suosikkia Jumppakissan taukojumppaa on katsottu jo yli 100 000 kertaa.

Facebookissa Selkäkanavalla on jo yli 26 000 seuraajaa, joilla on mahdollisuus kysyä ja keskustella sivulla kulloinkin esillä olevista teemoista.

Selkäkanavan sisältöjä julkaistaan myös Twitterissä sekä Instagramissa, missä selän hoitoon liittyviä vinkkejä jaetaan myös englanniksi.

Selkäkanava ja sen sosiaalisen median palvelut on toteutettu Raha-automaattiyhdistyksen tuella. Projekti käynnistyi keväällä 2013 ja päättyi vuoden 2015 lopussa. Projektin päättymisen jälkeen Selkäkanavan sisältöjä ylläpitää ja päivittää Selkäliiton henkilökunta.

Seuraa Selkäkanavaa sosiaalisessa mediassa

Lisätietoja medialle:
toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi
selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg, puh. 050 465 7884, linnea.vonhedenberg@selkaliitto.fi

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.