Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Tietoa keuhkoahtaumataudin loppuvaiheen hoidosta tarvitaan lisää

Hengitysliitto

Tietoa keuhkoahtaumataudin loppuvaiheen hoidosta tarvitaan lisää

Julkaistu: 16.11.2015 klo 09:00
Julkaisija: Hengitysliitto

Keuhkoahtaumatautia sairastavat ja heidän läheisensä tarvitsevat enemmän tietoa sairauden loppuvaiheen hoidosta. On tärkeää, että hoito otetaan puheeksi terveydenhuollossa nykyistä aiemmin.

– Keuhkoahtaumatautia sairastavien suurin pelon ja huolen aihe on menehtyminen hengenahdistukseen, kertoo Hengitysliiton järjestöjohtaja Mervi Puolanne.

Sairastuneille ja heidän läheisilleen on kerrottava nykyistä paremmin ja aikaisemmin esimerkiksi siitä, miten hengenahdistusta voidaan sairauden loppuvaiheessa lievittää.

– Tärkeintä on, että sairastuneet tietävät saavansa laadukasta ja tehokasta, oireiden mukaista hoitoa, Puolanne sanoo. – On myös oleellista, että he osaavat pyytää hoitoa sekä tukea kotona selviytymiseen.

Aihe on esillä myös Maailman keuhkoahtaumapäivänä keskiviikkona 18. marraskuuta. Hengitysliitto järjestää tuolloin tilaisuuden, jossa kuullaan asiantuntijoita ja keskustellaan sairauden loppuvaiheesta niin sairastuneen kuin läheistenkin näkökulmasta. Tilaisuus on kaikille avoin ja sitä voi seurata myös verkon kautta. Lisätietoja saa osoitteesta www.hengitysliitto.fi.

Hengitysliitto on yhdeksän muun järjestön kanssa mukana Yhteisvastuu-saattohoitohankkeessa Kuolevan hyvä hoito – yhteinen vastuumme.

Keuhkoahtaumataudin arvioidaan olevan maailman kolmanneksi yleisin kuolinsyy vuoteen 2020 mennessä. Suomalaisesta aikuisväestöstä sitä sairastaa taudin määrittelystä riippuen 4-10 prosenttia aikuisväestöstä.

Keuhkoahtaumataudin taustalla on usein tupakointi. Arvioidaan, että yli puolet tupakoitsijoista sairastuu tautiin jossakin vaiheessa. Taudin yleisin oire on rasituksessa ilmenevä hengenahdistus. Keuhkoahtaumatauti on etenevä sairaus, jossa keuhkomuutokset ovat pysyviä ja toimintakyky huononee vähitellen. Sairauden oireita voidaan helpottaa merkittävästi.

Lue lisää keuhkoahtaumataudista osoitteesta www.hengitysliitto.fi/keuhkoahtaumatauti.

Mervi Puolanne
Järjestöjohtaja
p. 040 588 2782

Hengitysliitto edistää hengitysterveyttä ja hengityssairaan hyvää elämää. Liiton 97 jäsenyhdistyksen toiminnassa on mukana yli 30 000 hengityssairasta ja heidän läheistään.

Hengityssairaudet koskettavat miljoonaa suomalaista. Suurimpia ryhmiä ovat astmaa, keuhkoahtaumatautia, kroonista keuhkoputkentulehdusta ja uniapneaa sairastavat. Rakennusten lisääntyneet home- ja kosteusvauriot ovat kasvattaneet sisäilmasta sairastuneiden määrää.

Hengitysliittoon kuuluvat lisäksi valtakunnallinen erityisammattioppilaitos Ammattiopisto Luovi, rakennusterveyden erityisasiantuntijapalveluja tarjoava Suomen Sisäilmakeskus Oy, työllistämiskeskukset Kovak Oy/Lovak ja Sytyke-Centre sekä hotelli-ravintolat Lasaretti ja Anttolanhovi.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki