Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Terveysteknologiasta suomalaisen huippu teknologian vientivaltti

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Terveysteknologiasta suomalaisen huippu teknologian vientivaltti

Julkaistu: 04.11.2014 klo 08:00
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Suomen hyvinvoinnin taustalla on toimiva terveydenhuolto ja sen kehittäminen uusimpien menetelmien ja teknologian avulla. Liiketoiminnaksi muutettuna nämä tuovat myös kaivattuja vientituloja; terveysteknologian viennin arvo oli vuonna 2013 peräti 1,66 miljardia euroa, joka on 47 prosenttia Suomen huipputeknologian viennistä.

Terveysteknologian takana ovat pitkät perinteet hyvinvoinnin edistämisessä ja sairaudenhoidossa. Tämä näkyy mm. alan huippuosaajien suuressa määrässä.

– Yhteistyö tutkijoiden ja yritysten välillä on tiivistä, epämuodollista ja tavoitteellista, mikä antaa hyvän pohjan terveysteknologiatuotteiden ja skaalautuvien ratkaisujen kehittämiselle ja viennille, toteaa Terveysteknologian Liitto ry FiHTAn toiminnanjohtaja Terhi Kajaste.

Suurin osa tuotannosta vientiin

Terveysteknologia on merkittävä toimiala, joka huonosta taloustilanteesta huolimatta jatkaa kasvuaan. – Olisi hullua, jos emme ole mukana kasvussa ottamassa siitä osuuttamme, kun osaamista on, Kajaste puhahtaa.

Suurimpaan yksittäiseen vientimaahan Yhdysvaltoihin menee terveysteknologian kokonaisviennistä 29 prosenttia, tärkeimmälle vientialueelle Eurooppaan 39 prosenttia. Myös Aasiassa markkinat kasvavat. Näytteeseen perustuva testaus eli in vitro -diagnostiikka lisäsi vientiään eniten. Hammashuollon teknologia sekä in vivo -eli sensori- ja kuvantamisdiagnostiikka kasvavat tasaisesti.

Kun väestö maailmassa vanhenee, diagnostiikkatarve kasvaa. Etädiagnostiikan kautta on helppoa seurata omaa terveydentilaa kotona esim. ranteeseen kiinnitetyn anturin avulla.

– Tärkeintä on kuitenkin voimaannuttaa mm. tiedon avulla kansalaiset huolehtimaan itsestään, sillä teknologia on vain apuväline, Kajaste muistuttaa.

Rahoitusta kaivataan

Moni hieno innovaatio ostetaan jo aikaisessa vaiheessa ulkomaille, eikä Suomi hyödy niistä verotuloina.

Avainkysymys on, miten pidämme innovaatiot ja niiden kehittämisen ja kaupallistamisen Suomessa. Team-Finland tekee hyvää työtä, mutta vielä on paljon tekemättä. Puhetta on enemmän kuin todellisia tekoja, joilla saada hyvät innovaatiot markkinoille.

Kajaste nostaa esiin Digitaaliset sairaalat -kasvuohjelman, jolla klusteroidaan suomalaisen sairaalaosaamisen menetelmiä helposti kaupattaviksi kokonaisuuksiksi.

– Terveydenhuollon asiantuntijat voisivat myös viedä tietoa suomalaisesta osaamisesta eteenpäin eri foorumeilla, hän vinkkaa.

Terveysteknologia-alan vientiedellytyksien kehittämiseen kaivataan lisää rahoitusta.

– Emme ole vieläkään saaneet riittävästi rahaa tukemaan innovaatioita tekeviä uusia, pieniä yrityksiä. Tuotteiden vaikuttavuuden todistaminen kliinisesti, hyväksyttäminen sekä markkinoiden avaaminen vaativat runsaasti resursseja.

Teksti: Eila Aalto
Lisätietoa ja yhteydenotot: http://bit.ly/1zf3wd6
Julkaisija: Editori.fi

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija