Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Terveystaju-kirja ilmestynyt ilmaisena verkkoversiona

Nuorisotutkimusseura ry

Terveystaju-kirja ilmestynyt ilmaisena verkkoversiona

Julkaistu: 18.11.2015 klo 14:11
Julkaisija: Nuorisotutkimusseura ry

Terveystaju. Nuoret, politiikka ja käytäntö

Anne Puuronen (toim.)

ISBN: 952-5464-24-5

Julkaisuvuosi: 2006

Sivumäärä: 166

Terveystaju-kirja vuodelta 2006 on nyt saatavilla verkkoversiona (ISBN 978-952-5994-94-0) osoitteessa http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisut/verkkojulkaisut.

Myös painettu kirja on edelleen saatavilla ja tilattavissa Nuorisotutkimusverkoston verkkokaupasta: http://www.nuorisotutkimusseura.fi/catalog/kirjat/terveystaju.

Terveystaju - nuoret, politiikka ja käytäntö -teoksessa käydään ajankohtaista keskustelua siitä, kuinka nuoret määrittelevät terveyskäyttäytymistään omista lähtökohdistaan. Lisäksi artikkeleissa pohditaan, kuinka nuoria opastetaan terveyteen, ja millaista nuoria koskeva suomalainen terveyspolitiikka on luonteeltaan – sekä mitä mutkakohtia siihen liittyy.

Eri tieteenalojen tutkijat tarkastelevat suomalaisen terveyskasvatuksen kehittämishaasteita käyttäen esimerkkeinä yhtäältä nykynuorten tekemiä terveysvalintoja ja toisaalta heihin kohdistuvaa terveysvalistusta ja terveyspalveluita. Puheenaiheiksi nousevat nuorten liikuntakulttuurit ja urheiluseuratoiminta, nuorten salattu masennus, ekstaasinkäyttö, päihdevalistus ja -kasvatus sekä kansallinen huumepolitiikka, nuorisotyön ammattilaisten työetiikka ja vallitseva lihavuuskeskustelu.

Teos tarjoaa välineitä nuorille suunnattavan terveystyön kehittämistoimintaan nuoriso- ja sosiaalitoimen kentillä. Se tarjoaa virikkeitä nuorten terveyskäyttäytymisen muutosten ja kokonaisuuksien jäsentämiseen nuorten kanssa toimiville ammattilaisille sosiaali- ja terveystoimessa, terveydenhuollossa ja kouluissa. Teos sopii hyvin myös oppikirjaksi terveyttä koskeviin opintoihin sekä alan tutkijoiden käyttöön.

Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 63. Helsinki 2006.

Nuorisotutkimusseura ry on tieteellinen seura, joka edistää nuorisotutkimusta Suomessa ja kansainvälisesti. Nuorisotutkimusverkosto on seuran osana toimiva tutkijayhteisö, joka tuottaa monitieteistä akateemista tutkimusta sekä vaikuttaa tutkimuksillaan yhteiskuntapolitiikkaan ja nuorisotyön kehittämiseen. Nuorisotutkimusseuran julkaisusarjassa julkaistaan niin akateemista kuin soveltavaakin tutkimusta sekä yhteiskunnallisia puheenvuoroja. Seura julkaisee neljä kertaa vuodessa ilmestyvää Nuorisotutkimus-lehteä.