Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Terveydenhuollon moninaisuutta tarvitaan jatkossakin

Terveydenhuollon moninaisuutta tarvitaan jatkossakin

Julkaistu: 29.10.2013 klo 12:00
Julkaisija: Terveyspalvelualan Liitto

Terveydenhuollon tulevaisuus on poliittisen päätöksenteon kuuma peruna, ja syystä.
– Yli 80 prosenttia suomalaisista asuu alueella, jolla lääkäriin ei pääse kahdessa viikossa, muistutti Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen tänään Majvikissa järjestetyssä Terveyspalvelualan syysseminaarissa.
– Terveydenhuoltoa täytyy kehittää niin, että laadukas palvelu on jokaisen suomalaisen saatavilla ja rahoitus on kestävällä pohjalla. Pitkäjänteinen kehittäminen vaatii kykyä nähdä yli päivänpoliittisten kysymysten. Potilaan valinnanvapaus ja tuottajakunnan monipuolistaminen, joka muissa Pohjoismaissa on jo tehty, olisi hyvä ratkaisu Suomessakin, toteaa Hirvonen.

Terveydenhuollon monikanavainen rahoitus on jatkuvasti tapetilla. Yhteinen analyysi monikanavaisuuden ongelmista kuitenkin puuttuu.
– Monikanavaisuutta halutaan purkaa miettimättä mitä sen takana on. Monikanavaisuudesta luopuminen tarkoittaisi luopumista nykymuotoisesta kuntoutuksesta, työterveyshuollosta tai opiskelijaterveydenhuollosta. Tätäkö todella halutaan, Hirvonen kyseenalaistaa.

Hirvosen mielestä on selvää, että suomalainen terveydenhuolto tarvitsee jatkossakin useita rahoittajia, jotta palvelutarpeen kasvuun voidaan vastata. Terveydenhuoltoa rahoitetaan tällä hetkellä verovarojen lisäksi mm. työnantajien ja palkansaajien varoin sekä asiakasmaksuin.
– Nyt kannattaa etsiä kokonaisuuden näkökulmasta viisaimpia ratkaisuja. Monet rahoittajat ovat Suomen nykymallin vahvuuksia. Ei kannata purkaa toimivaa, linjaa Hirvonen.

Terveyspalvelualan Liiton toimitusjohtaja Merja Hirvonen, puh. 040 588 0841

Terveyspalvelualan Liitto on Elinkeinoelämän keskusliiton yksityistä terveyspalvelualaa edustava työmarkkina- ja elinkeinopoliittinen etujärjestö. Liittoon kuuluu noin 200 yritystä ja yhteisöä, jotka toimivat laaja-alaisesti yksityisellä terveyspalvelualalla. Jäsenyritykset työllistävät lähes 24 000 terveydenhuollon ammattilaista noin 300 paikkakunnalla.