Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Tee lumityöt selkää säästäen

Tee lumityöt selkää säästäen

Julkaistu: 12.01.2016 klo 10:30
Julkaisija: Selkäliitto ry

Lumenluonti on hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Lumityöt kannattaa hoitaa oikealla tekniikalla ja sopivilla välineillä selkää säästäen.

Ennen aamuisia lumitöitä kannattaa verrytellä. Kuten fyysisessä työssä yleensä, hyväkuntoisista vartalon lihaksista on hyötyä myös lumitöissä. Mitä huonompi lihaskunto, sitä suurempi riski on satuttaa selkä lumenluonnissa. Myös hengityksen tasainen ja vapaa kulkeminen on tärkeää, jotta lumenluonti luonnistuu hyvin. Lumitöihin on lisäksi hyvä varautua asianmukaisin varustein, muun muassa käyttämällä kenkiä, joissa on pitävä, liukastumisen estävä pohja.

– Lumen työntäminen on ergonomian kannalta lapioimista selkäystävällisempi vaihtoehto. Lapioidessa selkä kiertyy, kun taas lunta esimerkiksi kolalla työnnettäessä selkä on suorana eteenpäin. Kolatessa kannattaa pitää keskivartalo napakkana ja hyödyntää jalkojen lihasvoimaa, vinkkaa liikunta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Pirjo Ailanto Selkäliitosta.

Katso selkäystävälliset vinkit lumenluontitekniikkaan, välineen valintaan ja venyttelyyn Selkäliiton Selkäkanavalta selkakanava.fi/lumen-luominen-on-tehokasta-arkiliikuntaa.

Lisätietoja medialle:
Selkäliitto ry, liikunta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi

Selkäkanava somessa
Facebook.com/selkakanava
Twitter.com/selkakanava
Instagram.com/selkakanava

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.