Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Tee elämäsi paras uuden vuoden lupaus! Ilmoittaudu Tupakaton tammikuu -kilpailuun viimeistään 1.1.2013!

Suomen ASH ry

Julkaistu: 20.12.2012 klo 10:18
Julkaisija: Suomen ASH ry

Tupakaton tammikuu -kilpailu starttaa uutena vuotena. Vuoden alku on erinomainen ajankohta aloittaa uusi sivu omassa elämässä. Lopeta tupakointi tai nuuskan käyttö viimeistään 1.1.2013 ja pysy tupakoimatta tai nuuskaamatta, voit voittaa 1 000 euroa! Kilpailuun voit osallistua, vaikka olisit lopettanut tupakoinnin/nuuskaamisen jo aiemmin, kunhan pysyt kuivilla koko kuukauden ajan.

Haasta kaverit ja keskustele Facebookissa

Päätös lopettamisesta on usein helpompi tehdä kaverin kanssa. Haasta mukaan työkavereita, ystäviä tai harrastekavereita. Facebookissa (facebook.com/lopetajavoita) on fanisivusto, jossa voi käydä purkamassa omia tuntojaan ja saada tukea toisilta tupakoinnin lopettajilta. Toisten kokemukset ja kannustajien tsempit auttavat jaksamaan ja vahvistamaan lopettamispäätöstä.

Tupakaton tammikuu on osa vuosittaista Lopeta ja Voita -kilpailua, joka järjestettiin ensimmäisen kerran jo 1980 – luvulla. Kilpailuun on ottanut osaa tuhansia suomalaisia ja kilpailun myötä joka viides osallistuja on päässyt lopullisesta eroon tupakasta. Joukkoon mahtuu monenlaisia tarinoita, mutta kaikkia tupakoinnin lopettaneita yhdistää ilo onnistumisesta. Tupakoinnin lopettanut isoäiti kertoi, kuinka tärkein syy hänelle oli syntymässä oleva lapsenlapsi, mutta vasta kolmannella yrittämisellä hän onnistui. Isoäiti kommentoi irti päästyään, että hänen kuuluu tuoksua pullalta eikä haista tupakalta.

Kolmekymppinen lopettaja iloitsi vapauden tunteesta, jonka tupakoinnin lopettaminen toi.
–Enää ei tarvitse miettiä seuraavaa tupakkaa tai tupakkalakkoa. Lähes 20 vuotta kestänyt riippuvuussuhde tupakkaan loppui Lopeta ja voita –kilpailun myötä. Nyt nukun hyvin, jaksan urheilla ja ruoka maistuu hyvältä. Joskus vieläkin tulee hetkiä ja houkutuksia tupakkaan, mutta olen oppinut pärjäämään niiden kanssa. Suosittelen tupakoinnin lopettamista lämpimästi, se on ollut tähän mennessä oman elämäni paras päätös.

Uusi suunta kohti savuttomuutta on mahdollista kaikille

Päivittäin tupakoivista suomalaisista reilusti yli puolet haluaisi lopettaa tupakoinnin, mutta se onnistuu monella vasta useiden yritysten ja repsahdusten myötä. Kilpailu lopettamismuotona kiinnostaa kaiken ikäisiä. Osallistujien ikähaitari on ollutkin vuosittain 18-88 vuotta.

─ Kilpailussa on mukana yhtä lailla miehiä kuin naisia. Suurin osa kilpailijoista on yrittänyt lopettaa tupakoinnin vähintään kolme kertaa aikaisemmin, kertoo projektipäällikkö Eeva Riitta Vartiainen Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskuksesta.

Ilmoittaudu heti mukaan kilpailuun netissä www.lopetajavoita.fi. Sivuilta löytyy tarkempaa tietoa kilpailusta ja sen säännöistä.

Tupakaton tammikuu -kilpailun järjestää Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus. Kilpailun tarkoituksena on kannustaa aikuisia tupakoijia lopettamaan tupakointi. Hankkeen päärahoittaja on Raha-automaattiyhdistys. Kilpailua tukevat Hengitysliitto ja joukko muita terveysjärjestöjä.

Lopeta ja voita nyt myös Facebookissa ja Twitterissä. Tukea lopettamiseen saatavilla Stumppi-palveluista, www.stumppi.fi.

Eeva Riitta Vartiainen

Lopeta ja voita / Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus, eeva-riitta.vartiainen@hengitysliitto.fi

puh. 040 748 3243, www.lopetajavoita.fi

Suomen ASH (Action on Smoking and Health) ry on vuonna 1989 tupakkapolitiikan kehittämiseen perustettu kansanterveysjärjestö. Toiminta painottuu tupakkatuotteiden käytön loppumiseen ja aloittamisen ehkäisyyn. Tavoitteena on Savuton Suomi 2040. Suomen ASH hallinnoi Savuton Suomi 2040 -hanketta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki