Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Syöpäjärjestöjen neuvontahoitaja chattaa livenä

Syöpäjärjestöt

Syöpäjärjestöjen neuvontahoitaja chattaa livenä

Julkaistu: 08.12.2015 klo 13:05
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Syöpäjärjestöt on aloittanut syksyn alussa neuvontahoitajien livechat-palvelun. Syöpäjärjestöjen neuvontahoitaja chattaa asiakkaiden kanssa järjestön verkkosivuilla ilman ajanvarausta.

Livechatin tarkoituksena on tarjota syövästä huolestuneille nopeaa palvelua nykyaikaisilla välineillä. Erilaiset chatit ovat yleistyneet viime vuosina valtavasti muun muassa yritysten verkkosivuilla. Syöpäjärjestöt haluaa tarjota välittömiä ja nykyaikaisia palveluita myös syöpäpotilaille ja muille syövästä kiinnostuneille.

Neuvontapalvelun vastaavan hoitajan Taina Häkkisen mukaan asiakkaat ovat löytänet uuden palvelun nopeasti.

”Ihmiset hakevat netistä paljon syöpään liittyvää tietoa. Vaikka eri sivustoja on runsaasti, voi luotettavan tiedon etsiminen olla vaikeaa. Tiedon soveltaminen omaan tai läheisen sairauteen on vielä vaikeampaa”, Häkkinen pohtii ja jatkaa:

”Syöpää ja chattia ei välttämättä heti mielletä toimivaksi yhdistelmäksi. Mutta me olemme huomanneet, että uusille verkkopalveluille on tarvetta myös terveydenhuollossa. Erilaisia palveluja on hyvä olla tarjolla, jotta syöpään sairastunut voi hakea luotettavaa tietoa ja saada kysymyksiinsä vastauksia omaan tahtiinsa ja omalla ajallaan.”

Asiakkaat ovat Häkkisen mukaan kiitelleet uutta livechat-palvelua.

”Eräs mies kertoi, että häntä oli huolestuttanut, kuinka kauan hän oikein joutuu haahuilemaan netissä ennen kuin saisi kysymykseensä vastauksen. Hän saikin sen meidän livechatista heti. Mies kiitteli meitä siitä, että olemme ajan hermolla.”

Yhteydenottojen määrä kasvanut

Syöpäjärjestöjen neuvontahoitajat ovat syöpään erikoistuneita terveydenhuollon ammattilaisia, joilta on helppo kysyä vaikeistakin asioista.

Livechat palvelee neuvontapalvelun aukioloaikoina Syöpäjärjestöjen verkkosivuilla. Chat näkyy verkkosivujen alalaidassa laatikkona, johon voi kirjoittaa oman kysymyksensä. Kysymys menee suoraan neuvontahoitajalle, ja keskustelu on luottamuksellinen. Kysyjä voi pysyä täysin anonyymina, eikä mitään tallenneta.

www.kaikkisyovasta.fi

Palvelu on vielä alussa, ja Syöpäjärjestöt pyrkii kehittämään sitä jatkuvasti.

”Syöpäpotilaiden ja heidän läheistensä tiedon tarve on suuri. Haluamme tukea ihmisiä kaikilla mahdollisilla tavoilla”, Häkkinen sanoo.

Livechat on tarkoitettu lyhyitä keskusteluja varten. Sen lisäksi neuvontahoitajilta voi varata erillisen tunnin mittaisen chat-ajan. Hoitajat vastaavat syöpään liittyviin kysymyksiin myös puhelimitse ja sähköpostilla.

Vuonna 2014 Syöpäjärjestöjen valtakunnalliseen neuvontapalveluun tuli yhteensä noin 4500 yhteydenottoa. Määrä on kasvanut viime vuosina runsaasti.

Neuvontapalvelun aukioloajat: ma ja to klo 10-18, ti, ke ja pe 10-15.

Neuvontapalvelut

Chat ajanvarauksella: https://www.neuvontahoitaja.fi

Vastaava neuvontahoitaja Taina Häkkinen, 050 441 858 taina.hakkinen@cancer.fi

Verkkoviestintäpäällikkö Jaana Ruuth, 050 493 1701 jaana.ruuth@cancer.fi

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 maakunnallista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevien ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.