Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Sydänliitto edellyttää hallitukselta kestävää terveyspolitiikkaa

Suomen Sydänliitto ry

Sydänliitto edellyttää hallitukselta kestävää terveyspolitiikkaa

Julkaistu: 27.05.2011 klo 13:49
Julkaisija: Suomen Sydänliitto ry

Sydänliiton hallitus haluaa, että Suomeen muodostetaan pitkäjänteiseen terveyden edistämiseen sitoutuva hallitus. Kestävän talouskasvun ja kilpailukyvyn turvaamisen lähtökohtana on, että kansalaiset pysyvät terveinä sekä työ- ja toimintakykyisinä.

Hallitusohjelman tulee kytkeä kansanterveysjärjestöt jo suunnitteluvaiheessa eri hallinnon aloilla toteuttaviin ohjelmiin. Jokainen päätös on terveyspäätös.

Valtimoterveyttä edistävät järjestöt Sydänliitto, Diabetesliitto ja Aivoliitto ovat esittäneet, että tulevaan hallitusohjelmaan kirjataan sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen ja rahoituksen uudistaminen selkeiksi ja johdonmukaisiksi. Hallituksen otetta sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisessä tulee vahvistaa.

Nykyisessä monimutkaisessa palvelu- ja rahoitusjärjestelmässä korkealaatuisten hoitotoimenpiteiden tulokset jäävät saavuttamatta, kun liian monet valtimosairauksia potevat ihmiset jäävät vaille työ- ja toimintakyvyn palauttavaa kuntoutusta. Hoidon jättäminen puolitiehen on lyhytnäköistä ja kallista.

Pitkäaikaissairaille lääkkeiden käyttö ja niiden korvattavuus ovat osa kokonaisvaltaista hoitoa. Järjestöt esittävät, että sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden maksukatot yhdistetään ja kohtuullistetaan.

Sydänliiton hallitus pitää hyvänä viime eduskunnan säätämän uuden arpajaislain mukaista Suomen rahapeliyhtiöiden työnjakoa. Laki turvaa parhaalla mahdollisella tavalla kansalaistoiminnan jatkuvuuden liikunnan, kulttuurin, nuorisotyön sekä sosiaali- ja terveysalan järjestöissä.  Työnsä aloittaneen eduskunnan ja hallituksen on sitouduttava nykyisten kolmen rahapelimonopolin aseman turvaamiseen.

Sydänliitto kokoontuu viikonlopuksi 27.5.-28.5. Kouvolaan valtakunnalliseen kevätkokoukseensa.

Lisätietoja: Suomen Sydänliitto ry
Puheenjohtaja Matti Uusitupa, 0400 615 661