Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Supersankari munuainen taistelee – suojele sitä vastustajilta

Munuais- ja maksaliitto

Supersankari munuainen taistelee – suojele sitä vastustajilta

Julkaistu: 04.03.2015 klo 09:04
Julkaisija: Munuais- ja maksaliitto

Tulossa Maailman munuaispäivä 12.3

Maailman munuaispäivää vietetään torstaina 12.3. Munuais- ja maksaliitto aloittaa munuaissairauksien ennaltaehkäisykampanjan. Munuainen on elimistön unohdettu supersankari. Moni huomaa sen olemassaolon vasta, kun munuaisten toiminnassa on jo ongelmia.

Munuainen on elimistön unohdettu supersankari. Se kestää paljon, toisen munuaisensa voi jopa luovuttaa läheiselleen. Supersankarikaan ei pärjää yksin – se tarvitsee apua voittaakseen vastustajat.

Munuaiset poistavat kehosta nestettä ja kuona-aineita sekä säätelevät verenpainetta. Munuaiset ohjaavat punasolujen muodostumista ja tuottavat D-vitamiinia.

Munuaisia vahingoittavat diabetes, kohonnut verenpaine ja verisuonten kalkkeutuminen. Munuaisten vajaatoimintaa aiheuttavat myös perinnölliset munuaissairaudet tai munuaisten tulehdustaudit. Munuaisten toiminta heikkenee iän myötä. Ilman toimivia munuaisia ihminen menehtyy.

Terveelliset elämäntavat ovat hyväksi myös munuaisille. Liikunta, vähäsuolainen ruokavalio ja tupakoimattomuus ehkäisevät verenpainetautia, ylipainoa ja diabetesta. Kohonneen verenpaineen, diabeteksen ja veren rasvahäiriöiden hyvä hoito suojaavat munuaisia. Ikääntyneiden ja jo munuaissairauteen sairastuneiden tulee olla tarkka esimerkiksi tulehduskipulääkkeiden käytössä.

Oman elimistönsä supersankari

Piirretyssä kampanjassa urhea Supersankarimunuainen kulkee seikkailusta toiseen. Matkallaan sillä on 6 vastustajaa: ylipaino, korkea verenpaine, suola, tupakka ja alkoholi, diabetes, perinnölliset munuaissairaudet.

Kampanjan nettisivut www.supersankarimunuainen.fi avataan 9.3. Vastustajista ja niiden voittamisesta julkaistaan kuusi videota myös kanavalla www.youtube.com/munuaisjamaksaliitto. Somessa jaetaan herätyksiä osoitteesta www.facebook.com/munuaisjamaksaliitto. Supersankarin voi hastagata #supersankarimunuainen. Julkaisuvapaa kuvamateriaali tulee sivulle www.munuainen.fi/supersankarimunuainen.

Munuais- ja maksaliitto julkaisee tietoa medialle ja välittää haastattelupyyntöjä.
6.3.                Tupakka on myrkkyä – munuaisellekin
9.3.                Ylipaino haittaa myös munuaisia
10.3.              Liika suola päihittää munuaiset
11.3.              Maailman munuaispäivä 12.3.
17.3.              Korkea verenpaine vahingoittaa munuaisia
18.3.              Hoida diabetes – suojele munuaisia
19.3.              Ikä heikentää myös munuaisia

Lisätietoja kampanjasta:
Petri Inomaa
Viestintäpäällikkö, Munuais- ja maksaliitto
petri.inomaa@musili.fi

Munuais- ja maksaliitto on valtakunnallinen kansalais- ja potilasjärjestö. Liitto tukee sairastuneiden ja heidän läheistensä mahdollisuuksia hyvään elämään ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Liiton tavoitteena on munuais- ja maksasairauksien ja niistä johtuvien haittojen ennaltaehkäisy, sairauksien varhainen toteaminen ja hyvä hoito sekä kuntoutumisen tukeminen kaikissa sairauden vaiheissa.