Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Suomessakin pulahdetaan puhtaiden vesien puolesta

Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomessakin pulahdetaan puhtaiden vesien puolesta

Julkaistu: 01.07.2015 klo 15:15
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto järjestää 12. heinäkuuta Pulahdus-tapahtuman, jonka aikana juhlitaan raikkaita ja rakkaita vesiämme hyppäämällä veteen yhtä aikaa kello 15 eri puolella Suomea. Tapahtuma on kerännyt suuren suosion: mukaan on ilmoittautunut jo lähes 6000 pulahtajaa.

Pulahdus on osa eurooppalaista Big Jump 2015 -tapahtumaa, jossa kiinnitetään huomiota vesien tilaan.
Vaikka Suomen vesiensuojelussa on vielä paljon parannettavaa, on suurin osa Suomen vesistöistä hyvässä tai erinomaisessa kunnossa. Rannikkovetemme ja niihin laskevat joet kärsivät kuitenkin ravinnekuormituksesta, josta merkittävä osa tulee maataloudesta. Myös yhdyskuntien jätevedet ovat suuri uhka Suomen vesille.

"Hyppäämme, koska haluamme säilyttää vesistömme puhtaina jatkossakin", kertoo tapahtumaa koordinoiva Tuomas Alijoki.

"Valtaosa suomalaisista asuu välttäväksi tai tyydyttäväksi luokitellun vesistön rannalla tai sen läheisyydessä. Tämä on hyvä muistaa kesämökin idyllissä puhtaaseen järveen pulahtaessa”, muistuttaa Suomen luonnonsuojeluliiton johtava asiantuntija Ilpo Kuronen.

Pulahduksia ympäri Suomea

Tämän vuoden pääpulahdus järjestetään 12. heinäkuuta kello 14–16 Turussa Ispoisten uimarannalla. Myös Helsingissä Hietaniemen uimarannalla järjestetään samaan aikaan pulahdustapahtuma. Turun päätapahtumaan kuuluu kello 15 tehtävän yhteispulahduksen lisäksi paljon muuta hauskaa: ohjelmassa on SUP-lautailua, uimahyppykoulu, lasten vesientutkimuspiste sekä paljon muuta. Halukkaat pääsevät lisäksi saunomaan pulahduksen jälkeen.

Tapahtuman Facebook-sivulla mukaan on ilmoittautunut jo lähes 6000 innokasta pulahtajaa, ja sivusto tulvii pulahtajien kuvia erilaisista hyppypaikoista esimerkiksi kesämökeiltä. Osallistuminen onkin helppoa: valitse pulahduspaikkasi, pukeudu uimapukuun ja hyppää! Jaa kuva hypystäsi sosiaalisessa mediassa hashtagillä #pulahdus.

Pulahdus on Suomen luonnonsuojeluliiton vesiensuojelutempaus. Samana päivänä pulahdetaan ympäri Eurooppaa Big Jump -tapahtumissa aina Jäämereltä Välimerelle asti. Suomen luonnonsuojeluliitto on järjestänyt tapahtumaa Suomessa useina vuosina.

•    Tuomas Alijoki, markkinointikoordinaattori, Suomen luonnonsuojeluliitto, tuomas.alijoki@sll.fi, p. 044 379 2475

•    Ilpo Kuronen, johtava asiantuntija, Suomen luonnonsuojeluliitto, ilpo.kuronen@sll.fi, p. 040 015 3133

•    Matti Nieminen, viestintäpäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto, matti.nieminen@sll.fi, p. 050 564 2283

•    Pulahduksen Facebook-tapahtuma: bit.ly/pulahdus2015