Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Suomen Ladun Hiihtoniilot tuovat hiihdon ilosanomaa Pohjois-Savoon

Suomen Latu

Suomen Ladun Hiihtoniilot tuovat hiihdon ilosanomaa Pohjois-Savoon

Julkaistu: 09.01.2015 klo 10:11
Julkaisija: Suomen Latu

Suomen Ladun Hiihtoniilot on erilainen hiihdon edistämiskampanja, jossa Hiihtoniiloiksi pukeutuneet vapaaehtoiset opastavat suomalaisia ja somelaisia hiihdon ihmeelliseen maailmaan. Hiihtoniilot pyrkivät tekemään hiihdon helposti lähestyttäväksi ja tuovat esiin sen parhaat puolet kuntoilu- ja retkeilyharrastuksena.

Hiihtoniilot järjestävät hiihto- ja voitelukouluja, hiihtoretkiä ja kannustavat ihmisiä hiihtämään. Kampanja kestää hiihtokauden loppuun saakka. Hiihtoniilon tunnistat menneiden vuosikymmenten Karhu-piposta ja hipsterinsinisestä hiihtoanorakista.

Pohjois-Savon laduilla viilettää tänä talvena kaksi Hiihtoniiloa. Olavi Oinosen sukset luistavat erityisesti Kuopion seudulla. Olavilla on omien sanojensa mukaan kokemusta vaekka mistä. Nuorena miehenä Olavi myös kilpaili hiihdossa, mutta kun muut alkoivat männä ohite, niin kilpailuhommat vaihtuivat enempi naatiskelluun. Olavi tarjoaa hiihtokokemustaan ja vinkkejä voiteluun Hiihtoniilo-kampanjan aikana. ”Jos jottain häverikkiä tulloo niin eiköhän ikä korvoo mahollisesti puuttuvan älyn”.

Hiihtoniilo Pirjo Koponen puolestaan nautiskelee latuelämästä Iisalmessa. Koko ikänsä aktiivisesti liikkuneen Pirjon missio Niilona on saada hiihto houkuttelevammaksi erityisesti lasten keskuudessa. Pirjolla on omakohtaista kokemusta siitä, miten liikunta on auttanut pysymään terveenä. Tätä viestiä hän haluaa jakaa muillekin ja saada edes muutamia mietintämyssyjä hyrisemään.

Olavi hiihtoniiloilee:

• 8.2.2015 Savo-Karjalan latualueen talviurheilu/ulkoilupäivä, Siilinjärvi LatuRasti
  • 28.2.2015 Räsä-Ukon laturetki, Siilinjärvi-Maaninka
  • 1.3.2014 Räsä-Ukon laturetki, Siilinjärvi-Maaninka
  • Viikko 10 päivystystä LatuRastilla, voitelua,suksihuoltoa sekä piipahdus Pilpan majalla Kuopiossa

Pirjon latuelämään pääsee mukaan:

• Tammikuussa hiihdellään eli latupäivystystä erityisesti viikonloppuisin
  • 4.2. Kuutamohiihto Iisalmesta (Haukiniemi/satama- Sikokallion maja)
  • 28.2. Lasten Lajes-pienoislaturetki
  • 1.3. Lajeksen laturetki
  • Viikolla 10 (hiihtolomaviikko, pvm tark. myöh.) Lomalaisten yht. hiihtopäivä
  • 13.3. Kankkulan kierto-letkahiihto
  • Kankkulan kipaisu-sauvakävelytempaus huhtikuussa (v.17)

Tulevia tapahtumia ja Hiihtoniilojen tempauksia voi seurata Facebookista ja Suomen Ladun nettisivuilta. Tapahtumat ja niiden tarkemmat tiedot täydentyvät hiihtokauden edetessä.

www.facebook.com/hiihtoniilot
www.suomenlatu.fi/hiihtoniilot

Olavi Oinonen
olavi.oinonen@dnainternet.net

Pirjo Koponen
pirjo.koponen@iisalmi.fi

Hanna Okkonen
aikuisliikunnan koordinaattori, Suomen Latu ry
p. 045 138 4928
hanna.okkonen@suomenlatu.fi

Suomen Latu on suomalaisten liikuttamiseen ja ulkoilijoiden edunvalvontaan keskittynyt ulkoilujärjestö, johon kuuluu 78 000 jäsentä 216 yhdistyksessä.

www.suomenlatu.fi
www.facebook.com/suomenlatu