Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Suomalainen nuori lääkäri kokee arvostusta työssään ja on ammattitaitoinen

Pilgrim Oy

Suomalainen nuori lääkäri kokee arvostusta työssään ja on ammattitaitoinen

Julkaistu: 14.06.2012 klo 10:20
Julkaisija: Pilgrim Oy

Lääkäriportaali.fi -palvelun Nuori Lääkäritutkimuksen mukaan nuoret lääkärit kokevat työnsä stressaavaksi. Tutkimukseen vastanneista 355 nuoresta lääkäristä 70 % oli väitteen osalta samaa tai täysin samaa mieltä. Samaan aikaan 49 % nuorista lääkäreistä kokee, että heillä on liian vähän aikaa potilailleen.

Nuoret lääkärit kokevat kuitenkin saavansa arvostusta työssään. Vastanneista 71 % koki työtään arvostettavan. Nuorista lääkäreistä 50 % koki saavansa lisäksi arvostusta kokeneemmilta kollegoiltaan. Lisäksi nuori lääkäri mieltää suomalaisen potilaan yhteistyökykyiseksi. Väitteen kanssa samaa mieltä oli 49 % vastanneista. Nuoren lääkärin hoitopäätöksien kyseenalaistamista kokee tutkimuksen perusteella vain 7 %.

Samanaikaisesti nuoret lääkärit ovat kriittisiä oman ammattitaitonsa suhteen. Vastanneista 40 % koki itsensä ammattitaitoiseksi ja 19 % oli täysin eri mieltä. Suomessa annettavaa lääketieteen koulutusta nuoret lääkärit arvostavat silti paljon. Vastanneista 71 % pitää Suomessa annettavaa lääketieteen koulutuksen tasoa korkeatasoisena.

Nuoret lääkärit kokevat koulutukset ylivoimaisesti parhaaksi tavaksi (46 %) tehdä tutuksi lääketeollisuuden tuotteita ja palveluita. Opiskelijatapahtumiin ja -toimintaan osallistuminen nähtiin toiseksi tärkeimpänä (15 %) ja juotteiden sekä lääkkeiden esitteleminen ryhmille kolmanneksi parhaimpana (13 %) tapana tutustuttaa lääkäreitä yritysten tuotteisiin ja palveluihin.

Vastanneista noin viidesosa (24 %) toivoi lääkeyrityksiltä käytännönläheisiä, hyödyllisiä koulutuksia. Lähes yhtä moni (23 %) toivoi asiantuntijaluentoja alan huippuosaajilta, ylilääkäreiltä ja muilta vaikuttajilta.

Lääkeyritysten järjestämissä koulutuksissa kolmanneksi oleellisimmaksi vaikuttajaksi (17 %) nousivat käytännön järjestelyt, kuten aikataulutus, sijainti ja tarjoilut. Yksistään tarjoilut keräsivät lähes 10 % kommenteista.

Terve Media Oy:n Lääkäriportaali.fi -palvelun ja tutkimusyhtiö Succes Clinic Oy:n yhdessä toteuttamaan kyselytutkimukseen vastasi 355 nuorta lääkäriä ympäri Suomea. Vastaajista 36 prosenttia oli hiljattain valmistuneita ja 16 prosenttia alle puolessa välissä opintojaan. Nuori lääkäri -kyselytutkimuksessa selvitettiin nuorten lääkäreiden mielenkiinnon kohteita sekä mielipiteitä lääkärin työstä ja roolista.

Lisätiedot:

Terve Media Oy, Päätoimittaja Teemu Puhakka, 040 550 3695

Succes Clinic Oy, Toimitusjohtaja Mika Teikari, 040 521 3789

Terve Media Oy  on hyvinvointi- ja terveymedioita julkaisevat mediayhtiö, joka työllistää 20 median ja sisällön tuotannon ammatillaista ja jonka sisällöntuotantoon osallistuu vuosittain yli 100 terveydenhuollon ja hyvinvoinnin ammattilaista. Terve Media Oy:n budjetoitu liikevaihto on vuonna 2012 noin 4 miljoonaa euroa. Terve Media Oy:n julkaisema Terve.fi-palvelu tavoittaa kuukausittain noin 900.000 hyvinvoinnistaan ja terveydestään kiinnostunutta suomalaista kuluttajaa. Terve Media Oy:n noin 250 TV-ruutua apteekeissa ympäri Suomea tavoittavat päivittäin ostohetken aikana yli 50 % suomalaisista apteekkiasiakkaista.  Lisäksi yhtiö julkaisee lääkäreille, hoitajille, farmaseuteille ja hammaslääkäreille omia ammattilaisportaaleita. Succes Clinic Oy on Suomen johtava lääkealan markkinatutkimusyritys.