Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Sujuva hoitoketju parantaa suolistosyövän ennustetta

Syöpäjärjestöt

Sujuva hoitoketju parantaa suolistosyövän ennustetta

Julkaistu: 04.02.2016 klo 08:00
Julkaisija: Syöpäjärjestöt

Syöpäsäätiön symposiumissa Suomen johtavat suolistosyövän asiantuntijat haluavat nostaa esiin moniammatillisen hoitotiimin tärkeyden suolistosyöpäpotilaan hoitopolulla.

Turun yliopistollisessa keskussairaalassa on potilaiden ennuste parantunut sen jälkeen kun 2000-luvun puolivälissä luotiin moniammatillinen hoitotiimi ja kiinnitettiin huomiota diagnostiikan nopeuteen.

”Olemme arvelleet, että ennusteen paraneminen on juuri sujuvan hoitoketjun ja hoidon keskittämisen ansiota”, toteaa Syöpäjärjestöjen ylilääkäri ja Turun yliopistollisen keskussairaalan syöpätautien erikoislääkäri, dosentti Riikka Huovinen.

Syövän löytäminen nopeasti ja hoidon suunnittelu on potilaan kannalta erityisen tärkeää. Syöpäjärjestöt onkin ottanut hoitoonpääsyaikojen selvittämisen yhdeksi 80-vuotisjuhlavuoden teemaksi.

Syöpäsäätiön symposiumin aiheena on tänä vuonna suolistosyövät. Symposiumi kerää Tuusulaan Suomen johtavat suolistosyöpien lääkärit, gastrokirurgit, patologit  ja tutkijat.

Suolistosyöpäpotilaiden hoitoketjusta kertoo tarkemmin toimialuejohtaja Arto Rantala Turun yliopistollisen sairaalan vatsaelinkirurgian ja urologian klinikalta.

Professori Jukka-Pekka Mecklin pohtii voidaanko suolistosyöpäriskiä ennustaa ja voiko riskiin vaikuttaa, Suomen Syöpärekisterin johtaja Nea Malila kertoo kannattaako suolistosyöpiä seuloa, erikoislääkäri Tapio Salmisen aiheena on suolistosyövän uudet hoitosuositukset. Kaksipäiväisen seminaarin ohjelma on liitteenä.

Kutsuttuna luennoitsijana on Sir John Burn Newcastlesta, Englannista. Hänen luentonsa otsikko on “Aspirin in the prevention and treatment of colorectal cancer”.

Suolistosyöpiin sairastuu runsaat 3000 suomalaista vuosittain. Se on naisten toiseksi yleisin ja miesten 3. yleisin syöpä. Viisi vuotta taudin toteamisen jälkeen paksusuolisyövän suhteellinen elossaololuku on 62 prosenttia ja peräsuolisyövän 64 % miehillä ja 66 % naisilla. Suolistosyöpiin lasketaan paksusuolen ja peräsuolen syövät.

Syöpäsäätiön symposiumi 4.-5.2. Kongressihotelli Gustavelund, Tuusula

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Tiedottaja Mirja Karlsson puh. 050 463 5260
Syöpäjärjestöjen ylilääkäri Riikka Huovinen puh. 050 300 5509
Viestintäjohtaja Satu Lipponen puh. 050 5634558

Syöpäjärjestöt on Suomen suurimpia kansanterveysjärjestöjä, jolla on yli 120 000 jäsentä.

Syöpäjärjestöihin kuuluvat:

Suomen Syöpäyhdistys ry ja sen jäsenjärjestöt:
12 maakunnallista syöpäyhdistystä
6 valtakunnallista potilasjärjestöä
Suomen Syöpärekisteri ja sen osana Joukkotarkastusrekisteri
Syöpäsäätiö

Syöpäjärjestöt tukee ja kuntouttaa syöpää sairastavia ja heidän läheisiään, tiedottaa syöpää ehkäisevistä ja terveyttä edistävistä asioista, pitää yllä rekisteriä syöpätaudeista ja joukkotarkastuksista ja myöntää varoja syöpätautien tieteelliseen tutkimukseen.

www.syöpäjärjestöt.fi
www.kaikkisyövästä.fi