Etusivu » Tiedotteet » Terveys » SONK: Vauhtia sote-uudistukseen vielä tällä hallituskaudella!

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: Vauhtia sote-uudistukseen vielä tällä hallituskaudella!

Julkaistu: 24.02.2014 klo 11:40
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

KANNANOTTO 24.2.2014

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK vaatii, että sote-uudistuksessa tähän asti esillä olleista ns. perustason alueista tulee luopua ja sote-alueista on tehtävä paljon esitettyä suurempia. Uudistuksen tavoitteet – yhdenvertaisten palveluiden takaaminen kaikille ja terveyserojen kaventaminen – ovat oikeat, mutta toteutus on jäämässä puolitiehen.

“Suomalaisten terveyserot kasvavat koko ajan, vaikka jokainen hallitusohjelma on tähdännyt niiden kaventamiseen. Retoriikka ja reaalipolitiikka ovat karanneet kauas toisistaan. Poliitikkojen on luovuttava aluepoliittisista intohimoistaan ja otettava terveydenhuoltojärjestelmän uudistaminen vakavasti.” vaatii puheenjohtaja Anette Karlsson.

Perustason alueet ovat aluepolitiikan niskalenkki terveyspolitiikasta. Sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä jää liian pirstaleiseksi eikä yhdenvertaisia palveluita pystytä kaikkialla turvaamaan, mikäli uudistus menee tällaisena läpi.

“Perustuslaki turvaa jokaiselle oikeuden riittäviin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Kuntien itsehallintoa ei saa vaalia kansalaisten sosiaalisten oikeuksien kustannuksella.” sanoo varapuheenjohtaja Nelli Nurminen.

Sote-uudistus on kuntauudistuksen lisäksi tämän hallituskauden tärkein rakenneuudistus. Siinä on onnistuttava. Poliitikot eivät saa sulkea silmiään toimimattoman terveydenhuoltojärjestelmän aiheuttamalta inhimilliseltä kärsimykseltä.

Anette Karlsson, puheenjohtaja
puheenjohtaja@sonk.fi