Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Sisäilmaongelma: näin sen koin

Sisäilmaongelma: näin sen koin

Julkaistu: 16.01.2014 klo 10:39
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Onko sinulla kokemuksia sisäilmaongelmasta kotonasi, työpaikallasi tai oppilaitoksessasi? Kerro tarinasi 30.11.2014 mennessä.

Sisäilmaongelma voi koskettaa sinua parhaillaan tai se voi olla jo mennyttä elämääsi. Olet saattanut joutua tekemisiin sisäilmaongelman kanssa asukkaana, työntekijänä, esimiehenä, oppilaana, vanhempana, isännöitsijänä, taloyhtiön hallituksen jäsenenä, kiinteistön omistajana, vuokranantajana. Kohtaamispintoja on lukemattomia.

Voit kertoa oman tarinasi tai läheisesi tarinan. Voit kertoa tarinasi lyhyesti tai käyttää siihen runsaasti aikaa. Olemme kiinnostuneita kaikkien kokemuksista!

Arvioiden mukaan sisäilmaongelma koskettaa tuhansia suomalaisia kotona, työpaikoilla ja oppilaitoksissa. Sisäilmaongelman taustalla voivat olla hyvin monenlaiset tekijät kuten erilaiset mikrobit, kemialliset yhdisteet (esim. hometoksiinit, VOC-yhdisteet), hiukkaset, mineraalivillakuidut tai puutteellinen ilmanvaihto. Syytä ongelmalle ei aina löydetä. Ongelman laajuudesta huolimatta on olemassa hyvin vähän tutkittua tietoa siitä, millaisia kokemuksia ihmisillä sisäilmaongelmista on.

Sisäilmaongelma on voinut vaikuttaa sinuun ja/tai läheisiisi monin tavoin: terveys, psyykkinen hyvinvointi, talous, ihmissuhteet, asumisjärjestelyt, työjärjestelyt, maailmankuva jne. Jokaisen tarina on tärkeä. Kuvaa kokemuksiasi mahdollisimman monipuolisesti, yksityiskohtaisesti ja kattavasti. Voit hyödyntää kirjoituksessasi alla olevia kysymyksiä:

• Miten sisäilmaongelmat liittyvät elämääsi?
  • Milloin ongelmat alkoivat ja mihin ne liittyivät?
  • Miten sisäilmaongelma vaikutti ja/tai vaikuttaa sinuun/läheisiisi?
  • Kuinka olet pyrkinyt ratkaisemaan tilannetta ja millaisia vaiheita siinä on ollut?
  • Millaista apua tai tukea olet saanut? Millaista tukea tarvitsisit?
  • Mitkä tekijät mahdollisesti vaikeuttavat/vaikeuttivat tai edistävät/edistivät ongelman ratkaisemista?
  • Mikä on tilanteesi nyt?

Kirjoitukset tulevat ensiksi tutkija Eerika Finellin käyttöön ja tämän jälkeen ne arkistoidaan Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraan ja Yhteiskuntatieteelliseen tietoarkistoon tutkimuskäyttöön. 30.11.2014 mennessä vastanneiden ja yhteystietonsa ilmoittaneiden kesken arvotaan kirjapalkintoja.

Tutustu vastausohjeisiin: http://www.finlit.fi/kra/keruut/sisailma.pdf
Vastaa verkossa: http://www.finlit.fi/arkistot/keruut/sisailma/

Tutkija Eerika Finell, eerika.finell@helsinki.fi
SKS:n kansanrunousarkisto, p. 0201 131 240, keruu@finlit.fi