Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Selkäystävällisiä vinkkejä kodin siivoukseen

Selkäystävällisiä vinkkejä kodin siivoukseen

Julkaistu: 16.05.2016 klo 10:30
Julkaisija: Selkäliitto ry

Juhlat ovella? Nyt on otollinen aika siivota koti kuntoon. Puhdas ja siisti koti tekee hyvää myös mielelle. Selkäliitto antaa vinkit, miten siivota sujuvasti ja selkää säästäen.

Kevään ja kesän juhlakausi on hyvä syy siivota koti. Parhaimmillaan siivous on arkiliikuntaa, joka vahvistaa koko selkää. Kumaria työasentoja ja nostoja huonossa ryhdissä kannattaa välttää.

– Selän kannalta on parempi siivota vähän useampana päivänä kuin tehdä suursiivous kerralla. On myös tärkeää työskennellä vaihtelevasti ja välttää toistuvia liikkeitä. Varsinkin jos askareet tuottavat kipua, kannattaa vaihtaa tekemistä ja pitää lepotaukoja. Ja jos alaselän kanssa on ongelmia, voi siivouksen ajan käyttää tukivyötä, liikunta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Pirjo Ailanto Selkäliitosta neuvoo.

Siivoa selkä hyvässä ryhdissä

Imurointi ja lattioiden pesu kuormittavat erityisesti selkää. Ikkunanpesussa väsyvät niska ja hartiat. Tässä on vinkkejä siihen, miten välttää siivouksesta aiheutuvat vaivat.

Imurointi ja lattian pesu

Liikuta imurin tai mopin vartta samaan aikaan vartalosi kanssa. Säädä varsi niin pitkäksi, että voit työskennellä selkä suorassa ja hartiat alhaalla. Älä kierrä tai kurota liian pitkälle eteen, vaan käytä jalkoja. Jos sinulla on iskiasoireita, pään etukumara asento saattaa pahentaa niitä.

Suosi käyntiasentoa. Seiso toinen jalka toisen edessä ja pidä polvet hieman koukussa. Vaihda välillä toinen jalka eteen ja käsiotteet toisin päin. Työskentele rytmikkäästi ja käytä koko kehoa.

Kun siivoat pöydän tai sängyn alta, koukista lonkkia ja polvia tai käy kontallesi ja pidä selkä mahdollisimman suorana. Voit myös ottaa kädellä tukea, istahtaa tuolille tai laittaa toisen polven lattiaan.

Mopatessa työkätenä toimii pääasiassa alakäsi, jonka liikkeen on hyvä pysyä lantiorajojen sisäpuolella. Mopin sivuttaissuuntaisen liikkeen tulisi olla noin 1,5 metriä.

Ikkunoiden pesu

Jakkaralla keikkuminen on tapaturmariski. Varrellinen ikkunanpesin säästää tapaturmilta ja niska- hartiavaivoilta. Voit myös kiinnittää kuivauslastan jatkovarteen.

Pese kapeampia alueita kerrallaan, näin vältyt liialta kurkottelulta sivuttaissunnassa.

Kun peset matalalla olevia ikkunoita, koukista lonkista ja polvista. Näin saat pidettyä selän keskiasennossa.

Pölyjen ja tasojen pyyhkiminen

Käytä tasapuolisesti kumpaakin kättä. Pyyhi pöydän oikea puoli oikealla kädellä ja vasen vasemmalla. Näin vältät yhden käden rasittumisen ja liiallisen selän kierron. Voit vähentää selän kuormitusta siten, että otat vapaalla kädellä tukea pöydästä.

Seiso yhdellä jalalla, kun pyyhit esimerkiksi vessanpeiliä. Tällöin saat tasapainoharjoitusta ja alaselän asento pysyy luonnollisena. Voit myös tehdä kumarrukset ja kevyet nostot yhdellä jalalla. Muista tehdä harjoitus molemmin puolin.

Katso lisää vinkkejä kodin siivoamiseen Selkäliiton Selkäkanavalta selkakanava.fi/siivoaminen.

Lisätietoja medialle:
liikunta- ja järjestötoiminnan koordinaattori Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi
selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg, puh. 050 465 7884, linnea.vonhedenberg@selkaliitto.fi

Selkäkanava sosiaalisessa mediassa

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.