Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Selkäystävälliset vinkit kesäpuuhiin

Selkäystävälliset vinkit kesäpuuhiin

Julkaistu: 22.07.2015 klo 10:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Monen kesäpuuhiin kuuluvat marjojen poiminta, mattojen pesu ja halkojen hakkaaminen. Nämäkin askareet kannattaa tehdä selkää säästäen.

Kesäpuuhat saattavat sisältää asentoja, joita ei tavallisesti tehdä arjessa. – Jotta seuraava kesäpäivä esimerkiksi mansikanpoiminnan jälkeen sujuu kivuttomasti, kannattaa puuhissa huomioida hyvä ryhti, selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto Selkäliitosta neuvoo.

Poimi marjat toispolvikyykyssä

• Asetu toispolvikyykkyyn. Voit ottaa vapaalla kädellä tukea koukkupolvesta.
  • Pidä yläselkä suorana ja alaselässä luonnollinen notko.
  • Poimi suoraan eteenpäin. Ryhti pysyy näin luonnostaan parempana ja vältät niskaa ja selkää kuormittavia kiertoliikkeitä.
  • Nouse ylös venyttelemään ja ojentamaan selkääsi kymmenen minuutin välein tai ennen kuin jäsenet puutuvat.
  • Muista myös taukojumppa: Jumppakissan taukojumppa.
  • Venyttele vielä kotona kevyesti poimintasession jälkeen. Tee esimerkiksi venyttelyjumppa.

Matonpesussa voima lähtee keskivartalosta

• Jos peset mattoja mattolaiturilla, asetu pesupöydän ääreen lantionlevyiseen haara-asentoon ja liu'uta lapoja alaspäin.
  • Jos käytössä ei ole pesupöytää, ota pesuvälineeksi pitkävartinen harja.
  • Matonpesijän voimanlähde on hyvä keskivartalon tuki. Aktivoi keskivartalo vetämällä napaa kevyesti sisään ja suoristamalla ryhti.
  • Vaihda pesukättä silloin tällöin. Voit ottaa vapaalla kädellä tukea pesupöydästä.
  • Kun käsittelet märkää mattoa, nosta jaloilla älä selällä.

Muistathan pestä matot niille tarkoitetuilla pesupaikoilla tai kuivalla maalla laiturin sijaan, ettei pesuvesi huuhtoudu suoraan luonnonvesiin.

Jousta jaloilla halonhakkuussa

• Asetu tukevaan, lantiota hieman leveämpään haara-asentoon.
  • Pidä polvet koukussa, alaselkä luonnollisessa notkossa ja hartiat alhaalla rentoina.
  • Hengitä lyöntien rytmissä. Puhalla ilma ulos lyönnin mukana, näin keskivartalo aktivoituu ja saat lyöntiin lisää voimaa.
  • Kun pinoat ja kannat halkoja, säilytä alaselän notko.

Muista turvallisuus. Tähtää itseesi nähden pöllin uloimpaan reunaan. Huolehdi myös, että kirves on käteesi sopiva ja hakkuupölkky sopivan korkuinen.

Ergonomiset vinkit kesäpuuhiin Selkäliiton Selkäkanavalla selkakanava.fi/selkaystavalliset-vinkit-kesapuuhiin.

Lisätietoja medialle:
Selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 10 000 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.