Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Selkäviikolla katse niskaan

Selkäviikolla katse niskaan

Julkaistu: 27.04.2015 klo 12:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Valtakunnallista Selkäviikkoa vietetään tänä vuonna 4.-9. toukokuuta. Selkäviikolla Selkäliitto haluaa kiinnittää huomiota niska-hartiaseudun aktiiviseen itsehoitoon.

Niskakipu on yksi tavallisimmista tuki- ja liikuntaelinvaivoista. Sitä esiintyy 70 prosentilla ihmisistä jossain vaiheessa elämää. Suurimmalla osalla oireet menevät ohi itsestään. Niskakivulle altistavia tekijöitä ovat muun muassa huono työergonomia, heikko fyysinen kunto, huono ryhti, toistotyö, tarkkuutta vaativa työ ja vähäinen sosiaalinen tuki.

Selkäliitto on huolissaan työikäisten liikkumattomuudesta ja istuvasta elämäntavasta, joka kuormittaa niskaa ja selkää. Liiton tämän vuoden teema on ”Liikuta selkäsi kuntoon”.

– Haluamme kannustaa suomalaisia huolehtimaan selän ja niskan hyvinvoinnista. Niskakivun hoidossa toimivat parhaiten aktiiviset ja omatoimiset keinot. Tärkeintä on vaikuttaa vaivoja aiheuttaviin tekijöihin ja muuttaa asentotottumuksiaan, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Näillä vinkeillä niskakivut kuriin

1. Pidä pää pystyssä.
  2. Vältä pitkäaikaista niskan eteen- tai taaksetaivutusta tai kiertoa.
  3. Sijoita tietokoneen näyttö niin, että niska säilyy keskiasennossa.
  4. Huolehdi niskan liikkuvuudesta.
  5. Pidä taukoja vähintään puolen tunnin välein.
  6. Käytä nukkuessa niskan ja selän keskiasentoa tukevaa tyynyä.
  7. Jaksota yksipuolista tai raskasta niskan tai yläraajojen rasitusta kevyemmillä töillä.
  8. Harjoita lihasvoimaa.
  9. Vältä pitkäaikaista olkavarret koholla työskentelyä ja taakkojen kannattelua.
  10. Suojaa niska ja hartiat vedolta ja kylmältä

Lue lisää vinkkejä niskakivun omatoimiseen hoitoon Selkäkanavalta www.selkakanava.fi/niskakivun-ensihoito.

Selkäviikolla maksuttomia tapahtumia eri puolilla Suomea

Paikalliset selkäyhdistykset eri puolilla Suomea järjestävät Selkäviikolla muun muassa ilmaisia lajikokeiluja ja luentoja. Tietoja yhdistysten tapahtumista on saatavilla osoitteessa www.selkakanava.fi/selkaviikko.

Lisätietoja medialle:
Toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150. kirsi.toyryla@selkaliitto.fi
Selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 10 000 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.