Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Selkäviikolla huomio ryhtiin ja liikkumiseen – Maksuttomia tapahtumia eri puolilla Suomea

Selkäliitto ry

Julkaistu: 10.10.2016 klo 09:00
Julkaisija: Selkäliitto ry

Tämä viikko on valtakunnallinen Selkäviikko. Viikko huipentuu Maailman selkäpäivään, jota vietetään vuosittain 16. lokakuuta. Selkäviikon tämän vuoden teema on ”Oikaise itsesi ja liiku”. Teemalla halutaan kiinnittää huomiota ryhdin ja liikkumisen merkitykseen selän terveydessä ja selkäkipujen ehkäisyssä.

- Hyvä ryhti on tärkeä selälle ja koko kehon toimivuudelle. Kun ryhti säilyy hyvänä eri asennoissa, selkä kuormittuu tasapuolisesti. Huono ryhti ja huonot asennot puolestaan voivat aiheuttaa lihasepätasapainoa, mikä saattaa oireilla kipuna ja johtaa liikkeiden rajoittumiseen, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Jokaisen selkärangan rakenne on yksilöllinen, sitä ei voi muuttaa. Ryhtiä kuitenkin voi muokata vahvistamalla ja venyttämällä lihaksia.

- Päivittäisellä liikkumisella voi pitää selän notkeana ja lihakset vetreinä. Selkä on luotu liikkumaan, Töyrylä-Aapio muistuttaa.

Lue lisää hyvästä ryhdistä ja tee ryhtitesti Selkäliiton Selkäkanavalla selkakanava.fi/hyva-ryhti-ehkaisee-selkakipua

Selkäviikolla maksuttomia yleisötapahtumia

Selkäviikolla paikallisissa selkäyhdistyksissä eri puolilla Suomea on tarjolla maksuttomia ja kaikille avoimia tapahtumia, esimerkiksi luentoja ja liikuntalajikokeiluja. Lisäksi Selkäliitto järjestää pop up -selkäneuvontaa Helsingissä. Lisätietoja viikon tapahtumista on saatavilla Selkäliiton Selkäviikko-sivulta selkakanava.fi/selkaviikko.

Selkäviikkoon ja Maailman Selkäpäivään voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa jakamalla oman tapahtumansa, selkätarinansa tai -kuvansa tunnisteilla #selkäviikko ja #maailmanselkäpäivä. Maailman Selkäpäivän kansainväliset hashtagit ovat #worldspineday ja #mybackstory.

Selkäfaktoja

• 80 prosenttia suomalaisista kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämää. Suurin osa selkäkivuista paranee itsestään.
  • Selkäkipujen esiintyvyys on kasvanut 2000-luvulla. Selkäkivut ovat yleistyneet sekä miehillä että naisilla, eniten 30–54-vuotiailla naisilla.
  • Vuonna 2015 Kela maksoi sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia noin 115 miljoonaa euroa, korvattuja päiviä oli noin 2 miljoonaa.

Lisätietoja medialle:
toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150. kirsi.toyryla@selkaliitto.fi

Selkäkanava somessa
Facebook: Selkäkanava
Twitter: @selkakanava
Instagram: @selkakanava
Youtube: Jumppakissa

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.