Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Selkäviikko 10.-16.10. – Oikaise itsesi ja liiku

Selkäliitto ry

Selkäviikko 10.-16.10. – Oikaise itsesi ja liiku

Julkaistu: 03.10.2016 klo 10:30
Julkaisija: Selkäliitto ry

Valtakunnallista Selkäviikkoa vietetään 10.-16. lokakuuta. Viikko huipentuu Maailman Selkäpäivään, jota vietetään vuosittain 16. lokakuuta. Selkäviikon ja Maailman Selkäpäivän tämän vuoden teema on ”Oikaise itsesi ja liiku”. Teemalla halutaan kiinnittää huomiota ryhdin ja liikkumisen merkitykseen selän terveydessä ja selkäkipujen ehkäisyssä.

- Hyvä ryhti on tärkeä selälle ja koko kehon toimivuudelle. Kun ryhti säilyy hyvänä eri asennoissa, selkä kuormittuu tasapuolisesti. Huono ryhti ja huonot asennot puolestaan voivat aiheuttaa lihasepätasapainoa, mikä saattaa oireilla kipuna ja johtaa liikkeiden rajoittumiseen, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Vahvista lihaksia ja paranna rangan liikkuvuutta

Liikkumattomuus, passiivinen elämäntapa ja yleistynyt älylaitteiden käyttö kuormittavat niskaa ja selkää.

- Etukumara asento rasittaa kaularankaa ja aiheuttaa lihasepätasapainoa. Mitä enemmän älylaitteita näprätään, sitä todennäköisempiä ovat niska- ja hartiakivut, Töyrylä-Aapio toteaa.

Tasapainoinen lihaskunto on perusta hyvälle ryhdille ja selkärangan hyvälle asennolle. Hyvä ryhti edellyttää myös nikamien ja nivelten liikkuvuutta.

- Jokaisen selkärangan rakenne on yksilöllinen, sitä ei voi muuttaa. Ryhtiä kuitenkin voi muokata vahvistamalla ja venyttämällä lihaksia. Päivittäisellä liikkumisella voi pitää selän notkeana ja lihakset vetreinä. Selkä on luotu liikkumaan, Töyrylä-Aapio muistuttaa.

Lue lisää hyvästä ryhdistä ja tee ryhtitesti Selkäliiton Selkäkanavalla selkakanava.fi/hyva-ryhti-ehkaisee-selkakipua

Selkäviikolla maksuttomia yleisötapahtumia

Selkäviikolla paikalliset selkäyhdistykset eri puolilla Suomea järjestävät maksuttomia ja kaikille avoimia tapahtumia. Tietoja yhdistysten tapahtumista on saatavilla Selkäliiton Selkäviikko-sivulta selkakanava.fi/selkaviikko.

Selkäviikkoon ja Maailman Selkäpäivään voi osallistua myös sosiaalisessa mediassa. Somessa voi jakaa oman tapahtumansa, selkätarinansa tai -kuvansa aihetunnisteilla #selkäviikko ja #maailmanselkäpäivä. Maailman Selkäpäivän kansainväliset hashtagit ovat #worldspineday ja #mybackstory.

Selkäfaktoja

• 80 prosenttia suomalaisista kärsii selkäkivuista jossain vaiheessa elämää. Suurin osa selkäkivuista paranee itsestään.
  • Selkäkipujen esiintyvyys on kasvanut 2000-luvulla. Selkäkivut ovat yleistyneet sekä miehillä että naisilla, eniten 30–54-vuotiailla naisilla.
  • Vuonna 2015 Kela maksoi sairauspäivärahoja selkäsairauksien takia noin 115 miljoonaa euroa, korvattuja päiviä oli noin 2 miljoonaa.

Lisätietoja medialle:
toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150. kirsi.toyryla@selkaliitto.fi

Selkäkanava somessa
Facebook: Selkäkanava
Twitter: @selkakanava
Instagram: @selkakanava
Youtube: Jumppakissa

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi. Selkäliiton tämän vuoden teema on Tosimiehen selkätreeni.