Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Selkäluennot I love me -messuilla 2014 – Vinkkejä selän hyvinvointiin

Selkäliitto ry

Selkäluennot I love me -messuilla 2014 – Vinkkejä selän hyvinvointiin

Julkaistu: 13.10.2014 klo 12:45
Julkaisija: Selkäliitto ry

Suomen Selkäliitto on mukana 17.–19.10. pidettävillä Terveysmessuilla Helsingin Messukeskuksessa. Selkäliitto tarjoaa messuilla lääkäreiden ja fysioterapeuttien selkäluentoja sekä käytännön vinkkejä selän hoitoon.

Selkäliiton tarjoamat luennot:
Yleisimpiä selkäkivun muotoja ja hoitotapoja
Hyvä ryhti ja työn tauotus ehkäisevät selkäkipua
Kipu ja aivot
Niska kipeänä – mikä auttaisi?
Usein kysyttyä selkäkivusta ja sen hoidosta

Luentojen yhteydessä Selkäliiton jumppakissat pitävät yleisölle taukojumppaa.
Selkäluentojen ohjelma kokonaisuudessaan www.selkakanava.fi/i-love-me-messujen-selkaluennot.

Selkäliiton osastolla 6s99 liiton asiantuntijat ja Tohtori Vahvaselkä antavat vinkkejä selän hyvinvointiin. Messuyleisö voi myös testauttaa oman ryhtinsä Raimo Rangan ryhtikoulussa.

Toimittaja, jättämällä käyntikorttisi osastolle osallistut pienen NMate-läppäripöydän arvontaan.

Tervetuloa luennoille ja tapaamaan Selkäliiton asiantuntijoita messuosastolle!

Maailman Selkäpäivä vietetään 16. lokakuuta: Pää pystyyn – vältä tekstariniska!

Maailman Selkäpäivää vietetään vuosittain 16.10. Selkäpäivän teemana on tänä vuonna ”Oikaise itsesi ja liiku”. Suomen Selkäliitto haluaa kiinnittää huomiota älylaitteiden lisääntyneeseen käyttöön ja niistä aiheutuviin vaivoihin.

Tutkimuksissa on todettu, että yli 80 prosenttia älypuhelimien käyttäjistä tuntee käsi- ja niskakipua ja kokee jännittyneisyyttä tekstaamisen aikana. Suomalaisista 70 prosenttia omistaa älypuhelimen ja 35 prosenttia taulutietokoneen.

Niska-hartiajumit ovat niin tavallisia, ettei tekstaamiseen, pelaamiseen tai tabletin näppäilemiseen liittyvää kipua aina osata yhdistää niihin. Aikuisten olisi hyvä tunnistaa omat tekstaamistapansa sekä valvoa myös lasten ja nuorten puhelimen ja tabletin käyttöä.  Mitä enemmän viestejä naputtelee, sitä todennäköisempiä ovat niska- ja hartiavaivat.

Lue lisää aiheesta Selkäpäivän tiedotteesta ja katso vinkit niskakivun ehkäisyyn www.selkakanava.fi/maailman-selkapaiva-16-lokakuuta-paa-pystyyn-valta-tekstariniska.

Lisätietoja medialle:
Haastattelupyynnöt: tiedottaja Pia Bilund, puh. 045 121 8920, pia.bilund(a)selkaliitto.fi
Selkäneuvonta: selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto(a)selkaliitto.fi

Suomen Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, vammais- ja liikuntajärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliiton jäsenyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia.

Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla osoitteessa Selkäkanava.fi.