Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Selkäliiton 10 vinkkiä yläselkäkipuun

Selkäliiton 10 vinkkiä yläselkäkipuun

Julkaistu: 22.04.2015 klo 10:30
Julkaisija: Selkäliitto ry

Yläselän kipujen tavallisimpia syitä ovat huonot asentotottumukset ja rajoitukset rangan liikkuvuudessa. Selkäliitto antaa vinkit, miten yläselkäkipuja voi ehkäistä omatoimisesti.

Lysyssä istuminen painaa selän kumaraan ja rintakehän suppuun. Samalla hengitys muuttuu pinnalliseksi ja lihasten hapensaanti heikkenee. Yläselkäkipuja voi helpottaa hengitys-, liikkuvuus- ja lihastasapainoharjoituksilla.

– Yksi varma keino lievittää yläselän kipuja on ryhtilihasten vahvistaminen. Lisäksi on hyvä muistaa hengittää syvään, sillä se lievittää kipua sekä virkistää ja voitelee yläselän niveliä, opastaa OMT-fysioterapeutti Hilkka Virtapohja Selkäliitosta.

10 vinkkiä yläselkäkipujen ehkäisyyn

1. Vedä leukaa sisään, hengitä syvään sisään ja ulos. Tee tämä kolme kertaa puolen tunnin välein.
  2. Huolehdi rangan liikkuvuudesta kaikkiin liikesuuntiin: taivuta eteen, taakse ja sivulle, kierrä, pyöristä ja notkista.
  3. Venytä kyljet. Kurkota käsiä vuorotellen yläviistoon.
  4. Souda. Välineiksi käyvät kuminauha, käsipaino, soutu- tai kuntosalilaitteet tai vene.
  5. Painele kipupisteitä. Käytä apuna tennispalloa, koukkua tai kaveria. Lihaksen kipupisteiden painelu minuutin ajan lievittää lihasjännitystä.
  6. Kokeile putkirullausta rintarangan liikkuvuuden parantamiseen. Aseta rulla yläselän alle ja taivuttele lempeästi sen yli tai rullaa selkää sen päällä.
  7. Roiku. Roiku tangosta ja pidä jalat maassa. Hengittele syvään. Voit kokeilla myös aktiivista roikkumista, jolloin roikut täysin tai osittain käsien varassa.
  8. Sauvakävele. Sauvakävely tehostaa yläselän liikettä ja kestävyysliikunta parantaa lihasten verenkiertoa.
  9. Venytä rintalihakset. Arkitoimiin liittyy paljon kumara-asentoja ja olkapäät edessä työskentelyä. Vastaliikkeenä avaa rintakehää, se estää yläselän jäykistymistä.
  10. Kokeile manuaalista terapiaa pitkittyneeseen kipuun, jos omat keinot eivät riitä. Hieronnasta tai nikamakäsittelystä voi olla apua rentouttamaan lihaksia ja parantamaan rangan liikkuvuutta.

Katso vinkit ja niiden vaikutukset kokonaisuudessaan sekä jumppaohjeita yläselälle Selkäkanavalta www.selkakanava.fi/10-vinkkia-ylaselkakipuun.

Lisätietoja medialle:
Selkäliitto ry, Hilkka Virtapohja, puh. 050 411 1960, hilkka.virtapohja@selkaliitto.fi

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 10 000 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.