Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Selkä on luotu liikkumaan

Selkä on luotu liikkumaan

Julkaistu: 20.09.2016 klo 12:30
Julkaisija: Selkäliitto ry

Selkä tarvitsee liikettä pysyäkseen terveenä ja toimintakuntoisena. Mielihyvää tuottava liikunta myös lievittää selkäkipua. Liikuntaa voi harrastaa esimerkiksi selkäyhdistysten jumpparyhmissä.

Päivittäinen liikunta vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä, jolloin toimintakyky paranee ja selkäkipu vähenee. Selälle sopivia liikuntalajeja ovat esimerkiksi kävely, sauvakävely, hiihto, pyöräily, uinti, vesijuoksu, jooga ja pilates.

– Selkäkipuisen kannattaa kokeilla eri lajeja ja löytää itselleen sopivin liikuntamuoto. Harjoittelu on hyvä aloittaa hitaasti ja lisätä sen tehoa ja kestoa vähitellen. Harjoittelun voi myös jakaa useampaan osaan päivässä. Myös arkiliikuntaa on tärkeää, kuten portaiden kävely hissin sijaan tai pyöräily esimerkiksi töihin tai kauppaan, opastaa selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg Selkäliitosta.

Lisää tietoa selälle sopivista liikuntalajeista on saatavilla Selkäliiton Selkäkanavalla selkakanava.fi/selkaystavallisia-liikuntalajeja.

Selkäyhdistykset liikuttavat tuhansia suomalaisia

Selkäliittoon kuuluu 32 paikallista selkäyhdistystä, jotka tarjoavat monia liikuntaryhmiä. Ryhmiä ohjaavat fysioterapeutit tai liikunta-alan ammattilaiset, joten harjoittelu on turvallista.

Suosituimpia liikuntalajeja selkäyhdistyksissä ovat selkäjumppa, vesijumppa, kuntosaliryhmät, pilates ja jooga. Vesi on pehmeä ja rentouttava elementti, se kannattelee kehon painoa, jolloin selkärankaan kohdistuu vähemmän painetta. Pilates ja jooga puolestaan vahvistavat keskivartalon lihaksia sekä parantavat selän hallintaa ja liikkuvuutta. Lisäksi joogan on todettu vähentävän selkäkipua.

– Tänä vuonna olemme kannustaneet selkäyhdistyksiä perustamaan ryhmiä erityisesti miehille, sillä liikuntateemamme on ”Tosimiehen selkätreeni”. Miehille on tarjolla muun muassa omia selkäjumpparyhmiä sekä ukko- ja äijäjumppaa, kertoo selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg.

Lisätietoa selkäyhdistyksistä ja niiden toiminnasta löytyy Selkäliiton Selkäyhdistykset-sivulta selkakanava.fi/selkayhdistykset.

Lisätietoja medialle:
selkäneuvonnan koordinaattori Linnéa von Hedenberg, puh. 050 465 7884, linnea.vonhedenberg@selkaliitto.fi,
toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio, puh. 040 730 2150, kirsi.toyryla@selkaliitto.fi

Selkäkanava somessa
Facebook: facebook.com/selkakanava
Twitter: @selkakanava
Instagram: @selkakanava
Youtube: youtube.com/c/jumppakissa

Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliittoon kuuluu 32 selkäyhdistystä, joissa on noin 9 500 henkilöjäsentä. Selkäyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Tietoa selästä ja vinkkejä selän itsehoitoon on saatavilla Selkäliiton verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.