Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Sairaanhoitajaliitto isännöi kansainvälistä hoitotyön konferenssia Helsingissä

Suomen sairaanhoitajaliitto

Sairaanhoitajaliitto isännöi kansainvälistä hoitotyön konferenssia Helsingissä

Julkaistu: 02.06.2014 klo 10:54
Julkaisija: Suomen sairaanhoitajaliitto

Sairaanhoitajaliitto isännöi elokuussa Helsingissä järjestettävää kansainvälistä konferenssia Advanced nursing practice: Expanding access and improving healthcare outcomes. Konferenssin tavoitteena on luoda kokonaiskäsitys siitä, miten sairaanhoitajien laajennettuja tehtävänkuvia hyödynnetään eri maissa ja millaisia vaikutuksia niillä on potilaan hoitoon.  Helsinkiin odotetaan yli 700 hoitotyön ammattilaista ympäri maailmaa.

- Olemme todella iloisesti yllättyneet konferenssimme herättämästä kiinnostuksesta. Osallistujia on ilmoittautunut jo yli 30 maasta. Sairaanhoitajien laajennetut tehtäväkuvat ovat tällä hetkellä kansainvälisesti kuuma aihe, Sairaanhoitajaliiton kansainvälisten asioiden päällikkö Anna Suutarla kertoo.

OECD:n tutkimukset ovat tuoneet näyttöä siitä, että asiantuntijasairaanhoitajien työn avulla voidaan helpottaa kahta terveydenhuollon suurinta pulmaa: saatavuus- ja laatuongelmaa. Jo saadut kokemukset osoittavat, että hoitoon pääsy sekä potilastyytyväisyys paranevat ja odotusajat lyhenevät.

- Asiantuntijasairaanhoitajat voivat ottaa laajempaa vastuuta potilaiden hoidosta. Potilaiden pääsy hoitoon helpottuu, ja resurssit saadaan tehokkaampaan käyttöön. Laajennettujen tehtäväkuvien avulla eri maat voivat kehittää terveydenhuollon palveluja nykyistä joustavimmiksi ja vastaamaan kasvavaan kysyntään, kansainvälisen APN-verkoston puheenjohtaja Anna Green toteaa.

Suomessa esimerkki APN-tasoisista sairaanhoitajan tehtävistä on sairaanhoitajan rajattu lääkkeenmääräämisoikeus. Lisäkoulutuksen käyneet sairaanhoitajat ovat saaneet määrätä lääkkeitä vuodesta 2012 lähtien.  Tänä keväänä valmistuvat myös ensimmäiset asiakasvastaavat, jotka toimivat monisairaiden vastuuhenkilöinä terveyskeskuksissa.

- Suomen kannalta on jatkossa oleellista kartoittaa minkälaisia sairaanhoitajien laaja-alaisia tehtävänkuvia meillä jo on olemassa ja millaista terveyshyötyä ne tuottavat. Selvää on, että asiantuntijasairaanhoitajien roolia ja tehtävää kannattaa hyödyntää nykyistä paremmin suomalaisessa terveydenhuollossa, Suutarla sanoo.

Helsingissä pidettävässä APN-konferenssissa jaetaan tietoa ja kokemuksia asiantuntijasairaanhoitajien hyödyntämisestä. Monipuolinen ohjelma tarkastelee aihetta potilaan hoitoon pääsyn, hoidon tuloksien ja kustannusten näkökulmasta.

Keynote-puhujat

• Promoting patient outcomes by evidence based advanced nursing practice
    Denise Bryant-Lukosius, RN CON(C) BScN MScN PhD, Canadian Centre for Advanced Practice Nursing Research at McMaster University
  • Promoting patient outcomes by evidence based advanced nursing practice
    Ruth M. Kleinpell, RN PhD FAAN FCCM,Rush University Medical Center
  • Advanced nurse practice – high ethical requirements
    Helena Leino-Kilpi, RN PhD NT FEANS, University of Turku
  • Regulation in Europe and on the global level
    Petrie F.Roodbol, RN PhD, Wenckebach institute of the University Medical Centre Groningen

KUTSU: Toimittajat ovat lämpimästi tervetulleita kuuntelemaan konferenssin esityksiä
Advanced nursing practice: Expanding access and improving healthcare outcomes, 18 - 20.8.2014
Helsingin Scandic Marina Congress Center, Katajanokanlaituri 6, 00160 Helsinki.

• Konferenssin ennakkoinfo järjestetään perjantaina 8.8.2014 klo 9-10 (erillinen kutsu lähetetään myöhemmin).

Lisätietoja
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Laura Niemi, laura.niemi@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 050 3738602

Kansainvälisten asioiden päällikkö Anna Suutarla, anna.suutarla@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 050 40 4188251

Konferenssin ohjelma

Median ilmoittautuminen

Advanced Practice Nursing APN
Kansainvälinen APN-nimike (Advanced Practice Nursing) viittaa kirjoon sairaanhoitajien laajennettuja tehtävänkuvia. Kansainvälinen sairaanhoitajajärjestö ICN suosittelee APN-sairaanhoitajille maisteritason koulutusta. Suomessa sairaanhoitajien työnkuva on perinteisesti ollut laaja-alainen ja itsenäinen, mutta varsinaisia kliinisen asiantuntijasairaanhoitajan tehtäviä on Suomen terveyspalvelujärjestelmässä vasta vähän.  APN-nimikkeelle ei myöskään ole vielä käytössä suomenkielistä vastinetta.
International Nurse Practitioner/Advanced Practice Nursing Network

Suomen sairaanhoitajaliitto ry on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävänämme on kehittää hoitotyötä, antaa ammatillista tukea je edistää sairaanhoitajien asemaa asiantuntijoina. Sairaanhoitajaliittoon kuuluu lähes 50 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).

Sairaanhoitajaliiton konserniin kuuluvat myös koulutus- ja kustannusyhtiö Fioca Oy ja Hoitotyön tutkimussäätiö Hotus.