Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Sairaanhoitajaliiton tavoitteet hallitusohjelmaan: Huomisen hyvästä hoidosta päätetään tänään

Suomen sairaanhoitajaliitto

Julkaistu: 11.12.2014 klo 10:12
Julkaisija: Suomen sairaanhoitajaliitto

Sairaanhoitajaliitto julkaisi tavoitteet Suomen seuraavaan hallitusohjelmaan. Päämääränä on hyvä- ja tasa-arvoinen hoito, vetovoimaiset työpaikat sekä sairaanhoitajan työn arvostuksen nostaminen puheista käytäntöön.

- Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistaminen antaa Suomelle erinomaisen mahdollisuuden lähteä aidosti rakentamaan laadukkaita ja yhdenvertaisia palveluita. Niiden tuottaminen edellyttää hoitotyöntekijöiden korkealaatuista osaamista ja hyvinvointia työpaikoilla. Sosiaali- ja terveydenhuollon koulutettuun työvoimaan ja alan vetovoimaan tulee panostaa, puheenjohtaja Merja Merasto sanoo.

Sairaanhoitajat ovat terveydenhuollon suurin ammattiryhmä. Työ on itsenäistä vastuullista ja se perustuu hoitotieteeseen. Hoitajat tuntevat potilaan arjen ja heillä on näkemystä palveluketjujen ja prosessien toimivuudesta.

- Pidämme tärkeänä, että hoitotyön asiantuntemusta hyödynnetään sosiaali- ja terveydenhuollon uudistamisessa.  Sairaanhoitajilla on merkittävä rooli tulevaisuuden uusien palveluiden kehittämisessä ja käyttöönotossa. Tarjoamme seuraavalle hallitukselle konkreettisia ja toteutettavissa olevia ratkaisuja ja keinoja. Uskomme, että rohkeiden päätösten aika on nyt, Merasto sanoo.

Sairaanhoitajaliiton tavoitteet hallituskaudelle:

Hyvä ja tasa-arvoinen hoito
Laadukkaiden ja yhdenvertaisten palveluiden tuottaminen edellyttää hoitotyön tekijöiden korkealaatuista osaamista. Sosiaali- ja terveydenhuollon koulutettuun työvoimaan tulee panostaa.

Vetovoimaiset työpaikat
Suomessa koulutetun hoitohenkilöstön henkilöstövaje on kasvanut viime vuosina ja pulan ennustetaan vaikeutuvan tulevaisuudessa. Työvoimapulaa edistää sairaanhoitajien tyytymättömyys työoloihin.  Sosiaali- ja terveydenhuollon työpaikkojen vetovoiman lisääminen on välttämätöntä.

Työn arvostus puheista käytäntöön
Sairaanhoitajan työ on itsenäistä, vastuullista ja se perustuu hoitotieteeseen. Sairaanhoitajat kohtaavat potilaita 24/7 ja vastaavat potilaiden ja asiakkaiden kokonaisvaltaisesta hoitotyöstä.Sairaanhoitajan työ on yksi arvostetuimmista ammateista Suomessa. Sen tulee näkyä myös päätöksenteossa, asenteissa sekä palkoissa.

Kuusi ratkaisua paremman terveydenhuollon puolesta

1. Sairaanhoitajakoulutus vastaa tulevaisuuden tarpeita
  2. Kestävä ja turvallinen henkilöstörakenne
  3. Uusi asiakaslähtöinen työnjako ja palvelut
  4. Toimivaltainen hoitotyön johto
  5. Vahva hoitotieteen asema
  6. Hoitotyön asiantuntemusta hyödyntävä sote-uudistus

Tiedotteen liite: Sairaanhoitajaliiton tavoitteet hallitusohjelmaan

Merja Merasto, puheenjohtaja, puh. 044 529 0046, merja.merasto@sairaanhoitajaliitto.fi

Nina Hahtela, kehittämispäällikkö, puh. 010 321 3331, nina.hahtela@sairaanhoitajaliitto.fi

Laura Niemi, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, puh. 050 3738602, laura.niemi@sairaanhoitajaliitto.fi

Suomen sairaanhoitajaliitto ry on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävänämme on kehittää hoitotyötä, antaa ammatillista tukea ja edistää sairaanhoitajien asemaa asiantuntijoina. Sairaanhoitajaliittoon kuuluu lähes 50 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).

Sairaanhoitajaliiton konserniin kuuluvat myös koulutus- ja kustannusyhtiö Fioca Oy ja Hoitotyön tutkimussäätiö Hotus.