Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Sairaanhoitaja Muman kirja kertoo arjesta kriisien ja konfliktien keskellä

Fioca Oy

Sairaanhoitaja Muman kirja kertoo arjesta kriisien ja konfliktien keskellä

Julkaistu: 26.03.2014 klo 10:00
Julkaisija: Fioca Oy

Päivi Hieta (ent. Muma) on sydämeltään sairaanhoitaja, mutta hän on myös psykoterapeutti, terveystieteiden maisteri, Florence Nightingale -mitalisti ja kolmen lapsen äiti, jolla on musta vyö taekwondossa. Hän on kiertänyt maailman kriisikohteita Nicaraguasta Gazaan, Sri Lankasta Liberiaan.

Tänään julkistetussa kirjassaan Sairaanhoitaja Muma: Päivityksiä Kellokoski – Liberia hän kertoo ainutkertaisista kokemuksistaan kriisityössä niin Suomessa kuin maailmalla.

Päivi Hieta on tehnyt aamuöisiä kotikäyntejä, vastannut itsetuhoisiin puheluihin, vetänyt terapiaistuntoja ihmiskaupan uhreille ja tukenut tsunamin kokeneita. Parhaillaan hän on Pelastakaa Lapset ry:n työkomennuksella Libanonisssa koordinoimassa terveyspalveluja Syyrian pakolaisille.

-Toivon antaminen on kriisityön ydin. Ilman toivoa on vaara, että luovutamme liian helposti. Elämänhalu tulee toivosta, siitä, että on tulossa jotain parempaa kuin tämä nykyhetki, Hieta sanoo.

80-luvulla Päivi Hieta valitsi sairaanhoitajaopinnot opettajaopintojen sijaan eikä omien sanojensa mukaan ole koskaan katunut valintaansa. Sairaanhoitajaksi hän valmistui 1983. Hän on uransa aikana määrätietoisesti hakeutunut uusien haasteiden pariin.

-Koen valtavaa rikkautta ja nöyryyttä saadessani aloittaa kerta toisensa jälkeen työt uuden edessä.

Hieta on kävelevä esimerkki elinikäisestä oppimisesta. Se pitää hänen omien sanojensa mukaan dementian loitolla.

-Olen oppinut tekemään valintoja ja nopeita päätöksiä. Perheenjäsenten kanssa on kyllä keskusteltu paljon ja hartaasti työstä, joka vie äidin, välillä miehen ja lapsetkin, maailman eri kolkkiin, Hieta toteaa.

Uusi Fioca Oy:n kustantama kirja kertoo sairaanhoitajana työskentelevän 55-vuotiaan Päivi Hiedan tähänastisesta urasta koskettavasti ja aidosti.

-En ota kantaa politiikkaan, sotaan, yhteiskuntajärjestelmiin enkä hallitusmuotoihin. Ihmisten tarpeet ja hyvinvointi ovat niitä asioita, joihin fokusoin työssäni, ja siihen käytän aikani.

Suomalaisen sairaanhoitajan työstä on kirjoitettu muistelmissa ja historiaan keskittyvissä teoksissa, mutta Sairaanhoitaja Muma -kirjan kaltaista teosta yli 30-vuotisen sairaanhoitajan uran vaiheista ei ole aiemmin ollut. Kirja toimii innoittajana nykyisille ja tuleville sairaanhoitajille. Se on myös silmiä avaava lukukokemus kaikille niille, joilla ei ole tietoa sairaanhoitajan työn monipuolisuudesta ja mahdollisuuksista.

Sairaanhoitaja Muma, Päivityksiä Kellokoski—Liberia. Päivi Muma. Fioca Oy. 2014. ISBN 978-951-8944-60-0

Liitteet: Kirjan kannen kuva sekä Päivi Hieta

Sairaanhoitaja Päivi Hieta (ent. Muma), paivi.hieta@savethechildren.org

Markkinointi- ja viestintäpäällikkö Laura Niemi, Sairaanhoitajaliitto, laura.niemi@sairaanhoitajaliitto.fi, puh. 050 373 8602

Arvostelukappaleet: Mallu Salkonen: mallu.salkonen@fioca.fi, 044 529 0027

Päivi Hieta on tavattavissa myös Sairaanhoitajapäivillä Messukeskuksessa (Helsinki 27. - 28.3.), missä hän puhuu perjantaina 28.3. klo 13.30 alaikäisten turvapaikanhakijoiden vertaistuesta.

Osoitelähde: Fioca Oy, ePressi.com, Terveystoimittajat ry

Fioca Oy on Suomen sairaanhoitajaliitto ry:n omistama koulutus- ja kustannusosakeyhtiö. Fioca tuottaa tietoa
sairaanhoitajan ammatillisen kehittymisen tueksi. www.fioca.fi