Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Säästä selkää lumitöissä – Selkäliiton vinkit lumenluontiin

Selkäliitto ry

Säästä selkää lumitöissä – Selkäliiton vinkit lumenluontiin

Julkaistu: 02.02.2015 klo 10:45
Julkaisija: Selkäliitto ry

Lumenluonti on hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Lumityöt kannattaa hoitaa sopivanmittaisin välinein ja oikealla tekniikalla selkää säästäen.

Lumitöihin on hyvä varautua asianmukaisin varustein, muun muassa käyttämällä kenkiä, joissa on pitävä, liukastumisen estävä pohja. Ennen aamuisia lumitöitä kannattaa verrytellä. Selän välilevyt ovat yön jäljiltä pulleana ja loukkaantumisriski on suurempi, jos lumenluonti alkaa lämmittelemättä.

Hengityksen tasainen ja vapaa kulkeminen lumenluonnin aikana on tärkeää, jotta työ luonnistuu hyvin. Niin kuin fyysisessä työssä yleensä, hyväkuntoisista vartalon lihaksista on hyötyä myös lumitöissä. Mitä huonompi lihaskunto, sitä suurempi on riski satuttaa selkä myös lumenluonnissa.

– Lumen työntäminen on lapioimista selkäystävällisempi vaihtoehto. Lapioidessa selkä kiertyy, kun taas lunta työnnettäessä esimerkiksi lumikolalla selkä on suorana eteenpäin. Kolatessa kannattaa pitää keskivartalo napakkana ja hyödyntää jalkojen lihasvoimaa, vinkkaa selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto Selkäliitosta.

Lue selkäystävälliset vinkit lumenluontitekniikkaan, välineen valintaan ja venyttelyyn Selkäkanavalta www.selkakanava.fi/lumen-luominen-on-tehokasta-arkiliikuntaa.

Lisätietoja medialle:
Suomen Selkäliitto, selkäneuvonta- ja liikuntatoiminnan asiantuntija Pirjo Ailanto, puh. 040 553 1941, pirjo.ailanto@selkaliitto.fi

Suomen Selkäliitto ry

Selkäliitto on kansanterveys-, liikunta- ja vammaisjärjestö, jonka tavoitteena on ehkäistä selkäoireita ja -sairauksia. Liitto tarjoaa Käypä hoito -suositusten mukaista tietoa selän terveydestä, neuvontaa ja koulutusta. Selkäliiton jäsenyhdistykset tarjoavat jäsenilleen eri puolella Suomea ohjattua liikuntaa, vertaistukea sekä luento- ja virkistystilaisuuksia. Monipuolista tietoa selästä ja vinkkejä selän omatoimiseen hoitoon on saatavilla verkkopalvelussa Selkäkanava.fi.