Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Säännöllinen kuntoliikunta voi vähentää riskiä sairastua rintasyöpään

Roosa nauha

Säännöllinen kuntoliikunta voi vähentää riskiä sairastua rintasyöpään

Julkaistu: 07.10.2015 klo 13:31
Julkaisija: Roosa nauha

Kaikkiin rintasyöpää aiheuttaviin tekijöihin ei ole mahdollista itse vaikuttaa, eikä kaikkia rintasyövän syitä vielä tunneta.

Rintasyöpä on edelleen Suomen yleisin naisten syöpätauti. Suomessa on 64 500 rintasyövän sairastanutta tai sitä sairastavaa naista. Rintasyöpään kuolee noin 870 naista vuosittain. Roosa nauha -keräys tukee rintasyöpätutkimusta.Tutkimuksella voidaan vielä merkittävästi parantaa tietämystämme rintasyövän ehkäisystä ja hoidosta.

Liikunnallisuus ja terveet elintavat ovat yhteydessä pienempään riskiin sairastua rintasyöpään. Rintasyöpäriskiin vaikuttavat aina monet tekijät, mm. ikä, perimä ja ympäristötekijät.

Muutama vinkki rintasyövän ehkäisyyn:

• Pysyttele normaalipainoisena
  • Harrasta kuntoliikuntaa
  • Rajoita alkoholin käyttöä
  • Vältä istumista
  • Älä käytä tupakkatuotteita

Istumisen tauottaminen on helppoa ja mahdollista lähes jokaiselle

Terveet elämäntavat voi aloittaa vähentämällä istumista. Aktiivinen, liikunnallinen elämäntapa vaatii valintojen tekemistä nykyisessä arjessa. Syövän ehkäisyn näkökulmasta on tärkeää olla aktiivinen jokapäiväisessä elämässä. Harvakseltaan harrastettu kuntoliikunta ei riitä kumoamaan passiivisen arjen haittoja.

Säännöllinen ja sykettä nostava liikunta vähentää naisten rintasyövän vaaraa. Liikunnan lisäksi painonhallinta ja alkoholin käytön rajoittaminen vähentävät rintasyövän riskiä.

Niinkin lyhyessä ajassa kuin 15 sekunnissa ehtii hyppiä tasajalkaa tai mennä kyykkyyn ja ylös niin, että hiukan hengästyy ja saa sykkeen nousemaan. Istumatyötä tekevien kannattaa harkita säädettävää ja nostettavaa työpöytää, jolloin voi työskennellä välillä myös seisten.

Perjantai 9.10. on Roosa nauha -päivä – pukeudu pinkkiin ja järjestä tempaus!

Syöpäsäätiön Roosa nauha -keräys kannustaa kaikkia osallistumaan. Perjantaina on mainio mahdollisuus kokoontua porukassa Roosa nauha –päivän viettoon ja samalla kerätä varoja kotimaiselle rintasyöpätutkimukselle ja neuvontapalveluille. Oman keräyspotin perustaminen Roosa nauha -sivuilla www.roosanauha.fi on helppoa, voit myös perustaa potin suoraan osoitteessa http://oma.syopasaatio.fi/roosa-nauha ja haastaa mukaan kaikki ystäväsi!

Hae inspiraatiota Roosa nauha –päivän tempauksiin Krisse Salmisen –liikuntavideoista: http://www.cancer.fi/roosanauha/kasi-sydamella-2015/terveysviesti/

Ylilääkäri Riikka Huovinen puh. 050 300 5509, riikka.huovinen@cancer.fi
Terveyden edistämisen ylilääkäri Eeva Ollila puh. 040 595 2363 eeva.ollila@cancer.fi
Tiedottaja Anu Kytölä puh. 050 382 8968, anu.kytola@cancer.fi

Kansainvälinen rintasyöpätietoisuuden kuukausi on lokakuu. Roosaa silkkinauhaa käytetään tuolloin rintasyövän vastaisen taistelun symbolina ympäri maailmaa. Suomessa käytetty Roosa nauha -tunnus on Syöpäsäätiön rekisteröimä tavaramerkki.

Roosa nauha -keräyksen tavoitteena on edistää syöpätutkimusta, vaikuttaa siihen että yhä useampi syöpä voidaan ehkäistä tai hoitaa, sekä varmistaa että jokainen syöpään sairastunut saa tarvittavan tuen sairauden eri vaiheissa. Keräyksellä tuetaan ensisijaisesti rintasyövän vastaista työtä.