Etusivu » Tiedotteet » Terveys » Rokotteet turvaavat terveemmän matkan

Rokotteet turvaavat terveemmän matkan

Julkaistu: 20.11.2013 klo 09:09
Julkaisija: Terveystalo

Pimeästä syksystä ja talvesta suunnataan lomanviettoon sekä lähelle Eurooppaan että kauas kaukomaille. Mitä pidemmälle matka vie, sitä paremmin on syytä varautua sairauksien varalta.

- Matkan tautiriskejä arvioidessa kannattaa huomioida, että tavalliset taudit ovat tavallisimpia myös matkoilla. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että etenkin lämpimissä maissa matkailijoita vaivaavan turistiripulin ja nuhavirusten ohella influenssa on talvikauden tyypillisin sairaus, toteaa Terveystalon työterveyslääkäri Hannele Heinonen.

Influenssavirus on hyvin tarttuva ja viruksen leviämistä on vaikea välttää, sillä se tapahtuu ilman ja kosketuksen välityksellä. Tehokas keino pienentää riskiä kausi-influenssaan sairastumiseen myös matkoilla on influenssarokote. Rokotteen ottamista puoltaa myös influenssakauden huipun ajoittuminen alkuvuoden talvilomakauteen.

- Tärkeintä matkalle valmistautumisessa on huolehtia siitä, että perusrokotukset ovat kunnossa.  Perusrokotuksia ovat jäykkäkouristus-kurkkumätärokote sekä rokote tuhkarokkoa, sikotautia ja vihurirokkoa vastaan.  Poliorokote tehostetaan aikuisilla tarvittaessa kohdemaasta riippuen, kertoo Heinonen.

A-hepatiittirokote tarvitaan lapsillekin

A-hepatiittirokote maksatulehdusta vastaan on suositeltava kaikille, sillä A-hepatiitin voi saada ruuan tai juoman välityksellä melkein mistä tahansa.

Lundin yliopistossa tänä vuonna tehdyn opinnäytetyön mukaan 70 % suomalaisten matkoista suuntautuu maihin, joissa esiintyy joko A- tai B-hepatiittia. A-hepatiittirokotteen yhteydessä voi kätevästi ottaa yhdistelmärokotteen, joka suojaa myös B-hepatiitilta. Koska B-hepatiitti tarttuu veren välityksellä, ajatellaan usein, ettei se ole tarpeen muille kuin pitempään alueella oleskeleville ja riskiryhmille, esimerkiksi suojaamatonta seksiä harrastaville tai suonensisäisten huumeiden käyttäjille.

- B-hepatiitilta kannattaa kuitenkin suojautua muidenkin, esimerkiksi jos suunnittelee käyvänsä matkakohteessa akupunktiohoidossa tai ottavansa tatuoinnin tai lävistyksen. Jokainen matkailija saattaa myös syystä tai toisesta joutua sairaalahoitoon, mikä on esimerkiksi Kaukoidässä riski saada B-hepatiitti.

Läheskään kaikilla matkailijoilla ei ole hepatiittirokotuksia, tai rokotussarja on jäänyt kesken. Myöskään lasten tarvetta hepatiittirokotuksiin ei aina muisteta, koska ne eivät kuulu rokotusohjelmaan.

Kaukomatkaaja tarvitsee räätälöidyn rokotussuunnitelman

Eksoottisiin kaukokohteisiin, kuten Aasian, Afrikan tai Etelä-Amerikan maihin matkustaville räätälöidään aina terveydenhuollon ammattilaisen kanssa tarveharkintaisesti rokotusohjelma, jossa otetaan huomioon mahdolliset tautiriskit. Kaikkia rokotuksia ei voida antaa kerralla ja osa rokotteista annetaan sarjana, joten siksi kannattaa hakeutua vastaanotolle ajoissa.

- Jos matkallelähtö tulee yllättäen, on viime hetkelläkin annettu rokote parempi kuin ei rokotusta ollenkaan, vaikkei täydellistä suojaa saavutettaisikaan.

- Tärkein ”rokotus” kaikille matkoille on voimassa oleva ja kattava matkavakuutus, muistuttaa Heinonen.

Huomioi tämä matkaa suunnitellessasi:

• Kun matkasuunnitelma ja -varaukset on tehty, kannattaa heti kääntyä terveydenhuollon ammattilaisten puoleen.
  • Kaikkia rokotuksia ei voida antaa kerralla, ja rokotussarjan väleillä on oltava aikaa, jotta immuniteettisuoja ehtii muodostua.
  • Ota matkasuunnitelma mukaan matkailulääkärille. Asiantuntevan lääkärin tai terveydenhoitajan kanssa laaditaan rokotussuunnitelma matkaa varten.
  • Mitä eksoottisempi matkakohde on, sitä tarkemmin lääkäri arvioi erilaisten rokotusten ja esimerkiksi malarianestolääkkeen tarpeen. Retkeily viidakossa asettaa rokotuksille erilaiset vaatimukset kuin kaupunkiloma turistikohteessa, vaikka kohdemaa olisikin sama.
  • Ellet ole varma rokotuksesi voimassaolosta, on parempi ottaa tehosterokote, kuin jättää se ottamatta. Elimistön immuniteetti kestää niin sanotun ylimääräisen tehosteen.
  • Muista, että kaikkeen netistä löytyvään tietoon ei kannata luottaa. Asiantuntija on luotettavampi taho arvioimaan rokotusten tarpeellisuutta.

Hannele Heinonen, työterveyslääkäri, Terveystalo, hannele.heinonen@terveystalo.com

Anni Romu, viestintäpäällikkö, Terveystalo, p. 050 571 1887, anni.romu@terveystalo.com

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Terveystalon verojalanjälki vuonna 2012 oli yhteensä 71,9 miljoonaa euroa ja viime vuonna Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com